Vak: Domein Marketing 4 credits: 5

Vakcode
CEVP21MSMMKT4
Naam
Domein Marketing 4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Marketing 4 / salesvaardigheden - Overige toetsing
  • Project - de beurs - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Salesvaardigheden:
D
e student:
  • kent de fasen van het salesgesprek
  • Kan gemakkelijk met een klant contact leggen en een gesprek openen
  • Kan interesse opwekken door de behoefte te bepalen bij (pot) klanten
  • Kan op basis van de deze behoefte klanten adviseren
  • Is in staat op basis van dit advies tot een deal te komen met klanten

Beurs:
De student:
  • kan een basismarketingplan voor een organisatie maken op basis van onderzochte marktkansen 
  • kan actiematige doelstellingen formuleren en een verband leggen met de benodigde marketingcommunicatie- en verkoopactiviteiten
  • kan een geschikte promotiemix ontwerpen, toepassen en evalueren
  • is in staat verkoopkansen te zien, te benutten en uit te werken in concrete verkoopactiviteiten
  • kan de benodigde marketingcommunicatie- en verkoopactiviteiten planmatig uitvoeren volgens de PDCA-cyclus
  • is in staat om samen te werken en te reflecteren op zijn eigen handelen.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Salesvaardigheden:
Je hebt gekozen voor Sales en In dit blok gaan we daarom samen je salesvaardiheden ontwikkelen!! 
Centraal in periode 4 van jaar 1 staat HET VERKOOPGESPREK.
Je maakt kennis met de structuur van het salesgesprek en de fasen vanhet verkoopgesprek.
Al doende leert men daarom is er de salesbattle waarbij je de theorie in de praktijk kan brengen. Bovendien kun je hier ook laten zien wat je in huis hebt als Salesprofessional.
Al doende leert men, ook op de beurs kun je met je eigen product/dienst de theorie in de praktijk brengen, door je geleerde salesvaardigheden in te zetten om je omzet een boost te geven.

De beurs:
"Klantcontact in de praktijk" is het thema van project  blok 4. Je richt een bedrijf op om een product of dienst te verkopen op de consumentenmarkt. Voor alle daarbij horende werkzaamheden ben je verantwoordelijk. Je werkt in een team van vijf tot zes projectleden van verschillende disciplines (sales, marketingcommunicatie, digital marketing) aan de voorbereiding en verkoop van een product of dienst. Naast een aantal groepsactiviteiten voer je ook individuele taken en opdrachten uit.
In dit project wordt duidelijk of jij een commerciële topper bent. Dat doe je door promotie- en verkoopvaardigheden te tonen. Niet alleen op de beurs, maar ook in de voorbereidende werkzaamheden en tijdens de beursevaluatie na de beurs. Vanzelfsprekend verwachten we van je dat je SMART-doelstellingen formuleert voor je sales- en communicatie-activiteiten én deze checkt.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course
 
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance