Vak: Domein Onderzoek 2 credits: 5

Vakcode
CEVP21ONZ2
Naam
Domein Onderzoek 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • BCN 2 / argumenteren - Overige toetsing
  • Onderzoek 2 / fieldresearch - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Project / interne omgeving - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Fieldresearch:
Onderzoeksmethode kunnen omschrijven in termen van soort onderzoek (beschrijvend, explorerend en toetsend), desk- en fieldresearch, kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
  1. Kennis en begrip van betrouwbaarheid en validiteit.
  2. Kunnen verantwoorden wanneer deskresearch, enquêtes, groepsdiscussie, diepte-interviews, observaties en casestudy worden toegepast en daarbij de voor en nadelen benoemen.
  3. Kunnen opstellen van variabelen en deze kunnen operationaliseren naar meetinstrumenten.
  4. Verantwoorden van het opzetten en uitvoeren van een interview.
  5. Interviews kunnen transcriberen en verwerken tot zinvolle informatie.
Project:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om de interne omgeving van een marketingorganisatie te analyseren, beoordelen en optimaliseren. De student kan relevante informatie verzamelen, kritisch denken toepassen en strategische aanbevelingen formuleren om de marketingactiviteiten en prestaties van de organisatie te verbeteren. Deze vaardigheden stellen de student in staat om waardevolle bijdragen te leveren aan organisaties op het gebied van marketingmanagement en het realiseren van bedrijfsdoelstellingen.


BCN 2 / argumenteren:
Domeincompetenties o.b.v. landelijk profiel op blokniveau. (Keuze uit koers bepalen, waarde creeren, business  development en realiseren)
Realiseren

Toelichting (keuze uit leeropbrengsten per domein) (uit NVAO-tekst)
REALISEREN:
• De CE’er is in staat om het uitvoeringsproces in zijn geheel of op onderdelen te managen en werkzaamheden van betrokken partijen op elkaar af te stemmen, om zo tot een gewenst commercieel product of dienst te komen.
De CE'er is ondernemend en onderzoekt innovatieve en duurzame oplossingen.
De CE'er let op de details en maakt het af. De CE'er is in staat onder hoge druk en binnen gestelde deadlines naar het resultaat toe te werken.

Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (ongeveer 4 per vak):
Centraal staat dat je creatieve en commerciële teksten kunt schrijven die toegankelijk en begrijpelijk zijn, die de lezer prikkelen én een overtuigende argumentatie hebben.

De student kan:
  • een commerciële tekst schrijven die de lezer aanspreekt: de schrijver maakt daarbij gebruik van creatieve taal en beeldspraak;
  • aangeven wat goed argumenteren is;
  • een redenering op de juiste manier opbouwen, met argumenten en een conclusie;
  • correct aangeven wat drogredenen zijn.



 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Fieldresearch:
Bedrijven en instellingen voeren steeds meer onderzoek uit om maar zo min mogelijk aan het toeval over te laten. Onderzoek is niet meer weg te denken bij het funderen van marketingbeslissingen. Fieldresearch voer je uit als er geen bestaande gegevens beschikbaar zijn om je onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden.

Project:
De opdracht van het Project in blok 2 luidt voor elke groep: analyseer en beschrijf een organisatie op hun marktgerichtheid m.b.v. het 7S-model en de marketingmix en adviseer fictief de organisatie over het verbeteren van de geconstateerde sterktes en zwaktes van de organisatie.
De project opdrachten en -mijlpalen sluiten aan bij deze Projectopdracht evenals de opdrachten van het vak Marketing. Aan de hand van de project opdrachten en -mijlpalen bouw je een portfolio op die je aan de eindopdracht toevoegt. 


BCN 2 / argumenteren:
Toetsvorm en organisatie: O (opdracht) inleveren via Blackboard  /  Cijfer, individueel
In dit tweede blok van jaar 1 onderzoeken jullie voor je project de sterktes en zwaktes van een organisatie, in relatie tot marketing en sales. Op het eind van het blok geven jullie gefundeerd advies aan twee 'directeuren' (rollen vertolkt door docenten) van de organisatie, gebaseerd op jullie bevindingen uit de analyse van de sterktes en de zwaktes. Het is daarom goed om de kunst van het zuiver argumenteren te verstaan. In je hele studie is het zonder meer van belang om op de hoogte te zijn van het verschil tussen geldige argumenten en drogredenen.
Didactische werkvormen: werkcollege
Vaardigheden excellente marketeer
Creatief denken:
Durft fouten te maken
Durft te experimenteren
Gedreven zijn:
Streeft persoonlijke ontwikkeling na
Verbinden:
Creëert draagvlak
Stimuleert en overtuigt anderen
Kritisch denken:
Weegt bronnen op relevantie en gewicht
Maakt gefundeerd een beargumenteerde keuze
EC's: 1 EC
SBU: 28 uur

 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course