Vak: Domein Professionele en persoonlijke groei 3 credits: 5

Vakcode
CEVP21PPG3
Naam
Domein Professionele en persoonlijke groei 3
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Bulten
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Engels 3 / meetings - Overige toetsing
  • PPG-skills 3 / samenwerken - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

PPG
De student kan: 
  • individueel en op een overtuigende wijze met behulp van een fysiek product zijn kernkwaliteiten en valkuilen, zijn eigen Belbin-teamrollen en zijn eigen conflicthanteringsstijl presenteren en relateren aan het onderwerp 'samenwerken'.
  • in een samenwerkingsverband observeren, conflictsituaties herkennen en feedback geven en ontvangen.
  • de sterktes en zwaktes in de samenwerking met anderen benoemen.

Engels:
Deze leeruitkomst stelt de student in staat om met vertrouwen te communiceren in het Engels binnen de context van commerciële economie, zowel mondeling als schriftelijk, en draagt bij aan de ontwikkeling van hun professionele en interculturele vaardigheden.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Dit blok PPG Skills kent:
- drie trainingen (van twee uren in halve klassen)
- twee teamontwikkelingsbijeenkomsten (ca. 30 minuten per projectgroep)
- één simulatiegame: Lunaristraining (hele dag, halve klassen)
Tijdens de trainingen ontdek je waar jouw kracht ligt als het gaat om samenwerken in teams of projectgroepen. Je komt meer te weten over je kernkwaliteiten (model/theorie van Ofman), je teamrollen (model/theorie van Belbin) en de wijze waarop jij met conflicten omgaat. Je sluit de trainingen af met een individuele presentatie (= toets PPG Skills).
 
Tijdens de teamontwikkelingsbijeenkomsten bespreken we de samenwerking in de projectgroep.
 
Daarnaast volg je dit blok een simulatiegame: de Lunaristraining, waarbij de nadrukt ligt op het herkennen en inzetten van (jouw) samenwerkingsvaardigheden. Deze training wordt verzorgd door een ervaren Lunaris trainer. Hiervan schrijf je een reflectieverslag (= toets PPG Skills).
 
Tenslotte word je nog nog beoordeeld en krijg je feedback op je gespreksvaardigheden bij de afsluitende bijeenkomst van de managementgame voor het vak 'marketing'. (= toets marketing).

Engels:
Het vak Engels sluit aan bij de de andere vakken in deze periode. We lezen de manual en bespreken het idioom. Daarnaast krijgt de student extra marketingidioom aangeboden en grammaticale constructies die gebruikt worden tijdens de vergaderingen in dit blok.
 
Studiemateriaal:
Edubook (Edumundo)

Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course