Vak: Ontwerpen voor gedragsbeïnvloeding credits: 5

Vakcode
CMVB22OGB
Naam
Ontwerpen voor gedragsbeïnvloeding
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
D.N. Schippers
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ontwerpen voor gedragsbeïnvloeding - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten

A) Je schetst bondig de doelstellingen en de achtergrond van het concept en design-context. Onderzochte wensen en behoeften zijn inzichtelijk gemaakt met visualisaties. Je maakt daarbij gebruik naar de concepten en theorie die aan de orde zijn geweest.

B) Je ontwikkelt een gevisualiseerd en onderbouwd concept, waaruit duidelijk wordt wat de kerngedachte achter je ontwerp is. Je maakt tevens duidelijk hoe je tot bepaalde beslissingen bent gekomen en je laat het proces zien. 

C) Je ontwikkelt een costumer journey in een geschikte tool. Deze costumer journey is op een passende manier vormgegeven en ervaarbaar/interactief gemaakt. Er is op een goede manier storytelling toegepast. Dat blijkt uit de vormgeving van de klantreis, maar ook uit de onderbouwing van de klantreis. Je onderbouwt de klantreis met in de les aangereikte theorieën over toegepaste psychologie en persuasion principes of patronen.

C) Je werkt één touchpoint van het transmediasysteem uit tot een hi­fi prototype. Je kiest daarvoor een geschikte tool en laat je brengt de kern van het concept ermee over. De combinatie van de costumer journey en het hifi prototype is overtuigend.

 

Inhoud

Inhoud
CMD’ers ontwerpen experiences die bepaalde communicatie­ doelstellingen beogen. Om dit te doen moet een
ontwerp niet alleen nuttig en gebruiksvriendelijk zijn. Het gaat verder dan dat: In dit vak staat het beïnvloeden centraal: hoe maak je overtuigende designs. En dat geldt op verschillende niveau’s: hoe verleid je gebruikers tot gedragsveranderingen of verandering in attitude. Er is aandacht voor de psychologie en emotie van de gebruiker: hoe is een ontwerp zélf overtuigend en met welk inhoud en verhalen doe je dit. (emotional response, conversie, esthetiek).

Opdracht
Studenten werken aan een opdracht binnen een zelfgekozen context met gedragsverandering als doel. Voor dat doel wordt een concept voor een mediaecosysteem ontwikkeld en dat concept wordt voel­ en ervaarbaar gemaakt met een interactieve prototype. Bij het concept en het prototype wordt een design document opgeleverd waarvoor designbeslissingen worden beschreven.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT