Vak: Studio 1 credits: 5
- Vakcode
- DBVB23STV1
- Naam
- Studio 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Werkbespreking - Werkbespreking
Leeruitkomsten
Proces
• De student snapt de opdrachten (1.1, 1.4, 5.1)
• De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
• De student kent de bedoeling van het Beeldprofiel en van het Werkboek en past die toe (1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 4.1, 5.3, 5.6)
• De student kent de basiseigenschappen van klei, kent het boetseergereedschap (1.2, 5.3, 5.6)
• De student kan een vorm vanuit de waarneming na-boetseren m.b.v. de gegeven begrippen (1.2, 1.4)
• De student kent het begrip “voorstudie” en past dat toe in opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
• De student legt het proces vast via foto’s, schetsen en aantekeningen in werkboek (1.4, 5.1, 5.3, 5.6)
• De student zorgt voor een verslag van de werkbespreking (1.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)
Product
• De student kent de basisbegrippen voor sculptuur uit de Toolkit Maken en kan die toepassen in de opdrachten (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.3)
• De student kent het begrip anatomie en past basisinformatie toe in de opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
• De student denkt na over relatie mens en omgeving(context) en maakt opdrachten waarin dat zichtbaar wordt (1.1, 1.2, 1.4, 4.1, 5.3)
• De student kan daarbij een mensfiguur in natuurgetrouwe verhoudingen weergeven (1.2, 5.3, 5.6)
• De student is in staat om in het beeldend werk een eigen handschrift te ontwikkelen (1.1, 1.2, 1.4, 4.1)
• De student kan verworven kennis en kunde naar eigen inzicht toepassen in een vrije Opdracht (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.3, 5.6)
• De student richt een presentatie in t.b.v. werkbespreking/beoordeling, waarin de resultaten van de opdrachten en de lessen zichtbaar zijn,- let daarbij op samenhang tussen resultaten uit de verschillende beeldende studieonderdelen en leidt zelf de evaluatie in (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)
• De student snapt de opdrachten (1.1, 1.4, 5.1)
• De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
• De student kent de bedoeling van het Beeldprofiel en van het Werkboek en past die toe (1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 4.1, 5.3, 5.6)
• De student kent de basiseigenschappen van klei, kent het boetseergereedschap (1.2, 5.3, 5.6)
• De student kan een vorm vanuit de waarneming na-boetseren m.b.v. de gegeven begrippen (1.2, 1.4)
• De student kent het begrip “voorstudie” en past dat toe in opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
• De student legt het proces vast via foto’s, schetsen en aantekeningen in werkboek (1.4, 5.1, 5.3, 5.6)
• De student zorgt voor een verslag van de werkbespreking (1.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)
Product
• De student kent de basisbegrippen voor sculptuur uit de Toolkit Maken en kan die toepassen in de opdrachten (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.3)
• De student kent het begrip anatomie en past basisinformatie toe in de opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
• De student denkt na over relatie mens en omgeving(context) en maakt opdrachten waarin dat zichtbaar wordt (1.1, 1.2, 1.4, 4.1, 5.3)
• De student kan daarbij een mensfiguur in natuurgetrouwe verhoudingen weergeven (1.2, 5.3, 5.6)
• De student is in staat om in het beeldend werk een eigen handschrift te ontwikkelen (1.1, 1.2, 1.4, 4.1)
• De student kan verworven kennis en kunde naar eigen inzicht toepassen in een vrije Opdracht (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.3, 5.6)
• De student richt een presentatie in t.b.v. werkbespreking/beoordeling, waarin de resultaten van de opdrachten en de lessen zichtbaar zijn,- let daarbij op samenhang tussen resultaten uit de verschillende beeldende studieonderdelen en leidt zelf de evaluatie in (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)
Inhoud
Hoofddomein: waarneming, afgeleide waarneming, fantasie, idee (MODEL etc.)
Onderwerpen: mensfiguur, omgevingsfactoren/context, voorstudie/schetsen, toepassen van
het voorgaande/transfer, kennis klei: soorten, kleuren, drogen, krimp, bakken, tape, papier, kleur, maquette, fotoregistratie, werkboek bijhouden, Reader 3D, Beeldprofiel bijhouden (tutor), reflectie, evaluatie.
Begrippen: kijken, vorm, ruimte, massa, schaal, maat, balans, proportie van de mens, sculptuur,
verticale/horizontale as, verhouding, richting, contour, plasticiteit, figuratief/non figuratief, visuele beweging, gesloten/open, compositie, samenhang, toepassing, context
Materialen/technieken: klei-boetseren-spatels-mirettes-plamuurmes-kleilat-boetseerbok, tape,
papier, metaaldraad-knippen-buigen, werken met restmateriaal-afbreekmes-knippen, fotograferen (snap shot), printen.
Opdrachten:
• Ruimte inbrengen in kleibroodje, beweging, ruimtelijkheid, compositie.
• Eenvoudige voorwerpen naar waarneming boetseren
• Model boetseren
Thuis onderzoek naar open en gesloten vormen en naar mens in relatie tot omgeving (foto’s en maquette.)
Onderwerpen: mensfiguur, omgevingsfactoren/context, voorstudie/schetsen, toepassen van
het voorgaande/transfer, kennis klei: soorten, kleuren, drogen, krimp, bakken, tape, papier, kleur, maquette, fotoregistratie, werkboek bijhouden, Reader 3D, Beeldprofiel bijhouden (tutor), reflectie, evaluatie.
Begrippen: kijken, vorm, ruimte, massa, schaal, maat, balans, proportie van de mens, sculptuur,
verticale/horizontale as, verhouding, richting, contour, plasticiteit, figuratief/non figuratief, visuele beweging, gesloten/open, compositie, samenhang, toepassing, context
Materialen/technieken: klei-boetseren-spatels-mirettes-plamuurmes-kleilat-boetseerbok, tape,
papier, metaaldraad-knippen-buigen, werken met restmateriaal-afbreekmes-knippen, fotograferen (snap shot), printen.
Opdrachten:
• Ruimte inbrengen in kleibroodje, beweging, ruimtelijkheid, compositie.
• Eenvoudige voorwerpen naar waarneming boetseren
• Model boetseren
Thuis onderzoek naar open en gesloten vormen en naar mens in relatie tot omgeving (foto’s en maquette.)
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva