Vak: Studio 2 credits: 5
- Vakcode
- DBVB23STV2
- Naam
- Studio 2
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
Leeruitkomsten
Proces
• De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen (1.1, 1.2, 5.6)
• De student verricht artistiek onderzoek waarbij in blok 3 vanuit constructieve- en persoonlijke aspecten een voorwerp wordt gekozen en getransformeerd tot sculptuur (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1 5.1, 5.2, 5.6)
• en in blok 4 vanuit eigen onderwerp sculptuur ontstaat (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2 5.6)
• De student past de Toolkit Maken correct toe en legt verbanden tussen de daarin opgenomen gebieden (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student vindt gelegenheid om de werkplaatsen van Minerva te gebruiken en te benutten (1.2, 5.6)
• De student gebruikt werkboek/oriëntatiebord en beeldprofiel en kan gemaakte keuzes daarin beargumenteren (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in processtappen (3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student kan zijn/haar/hen ontwikkeling toelichten (1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
Product
• De student is in staat om in het beeld een eigen kijk- en of handschrift te ontwikkelen (1.1, 1.4, 5.6)
• Het werk toont focus op de professionele beeldende kunst/vormgeving (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn (1.2, 1.4, 5.1, 5.6)
• De student leidt zelf de evaluatie in (1.4, 3.2, 5.1)
• De student kan de uitkomst van blok 3 in relatie brengen met een plek en de situatie presenteren (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
• De student kent het begrip performance en kan dat medium inzetten als verwerking van studies naar eigen onderwerp (1.1, 1.2, 1.4, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student zorgt voor verslaglegging van de bespreking (1.4, 5.1, 5.6)
• De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen (1.1, 1.2, 5.6)
• De student verricht artistiek onderzoek waarbij in blok 3 vanuit constructieve- en persoonlijke aspecten een voorwerp wordt gekozen en getransformeerd tot sculptuur (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1 5.1, 5.2, 5.6)
• en in blok 4 vanuit eigen onderwerp sculptuur ontstaat (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2 5.6)
• De student past de Toolkit Maken correct toe en legt verbanden tussen de daarin opgenomen gebieden (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student vindt gelegenheid om de werkplaatsen van Minerva te gebruiken en te benutten (1.2, 5.6)
• De student gebruikt werkboek/oriëntatiebord en beeldprofiel en kan gemaakte keuzes daarin beargumenteren (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in processtappen (3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student kan zijn/haar/hen ontwikkeling toelichten (1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
Product
• De student is in staat om in het beeld een eigen kijk- en of handschrift te ontwikkelen (1.1, 1.4, 5.6)
• Het werk toont focus op de professionele beeldende kunst/vormgeving (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn (1.2, 1.4, 5.1, 5.6)
• De student leidt zelf de evaluatie in (1.4, 3.2, 5.1)
• De student kan de uitkomst van blok 3 in relatie brengen met een plek en de situatie presenteren (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
• De student kent het begrip performance en kan dat medium inzetten als verwerking van studies naar eigen onderwerp (1.1, 1.2, 1.4, 5.1, 5.2, 5.6)
• De student zorgt voor verslaglegging van de bespreking (1.4, 5.1, 5.6)
Inhoud
Hoofddomein: Waarneming, fantasie, idee en concept (Stoel en Eigen Ontwerp)
Onderwerpen:
Oefening, experiment, verzamelen, ordenen fascinatie, research, oriëntatiebord, relatie: vorm-idee-concept, ontwikkelen, ik en de kijker, ruimtelijk object, reflecteren, deformeren, transformeren, werkboek bijhouden, werkplaats, werk van kunstenaars, beeldproductie.
Voorstudie, werken met locatie, fantasie- en idee objecten vanuit waarneming, toe eigenen, performance, toepassing van voorgaande.
Begrippen:
Vorm, associatie, betekenis, keuze, communicatie, plek, context, maat, schaal, kijken, schetsen, abstraheren, stileren, toepassen begrippen uit vorige blokken, materiaalkeuze, huid, kleur, balans, transfer, performance
Materialen/ technieken:
Klei en boetseren, restmateriaal/ constructieve techniek bij oefeningen.
Materiaal, kleur, etc. volgt uit individuele keuze, in relatie tot inhoud.
Student werkt zo veel mogelijk in de werkplaatsen.
Opdrachten:
Gezamenlijke oefeningen in ideevorming (verzamelen, ordenen, keuze)
Individueel onderwerp: research en schetsen vanuit fascinatie
Idee, conceptontwikkeling, uitvoering.
Met ondersteuning van dvd’s + catalogi van kunstenaars/vormgevers.
2D + 3D voorstudies + foto’s van kinderboerderij
Thuisopdrachten stileren.
Vertalingen vanuit ideeën naar materiaal, vorm, kleur, etc.
Onderwerpen:
Oefening, experiment, verzamelen, ordenen fascinatie, research, oriëntatiebord, relatie: vorm-idee-concept, ontwikkelen, ik en de kijker, ruimtelijk object, reflecteren, deformeren, transformeren, werkboek bijhouden, werkplaats, werk van kunstenaars, beeldproductie.
Voorstudie, werken met locatie, fantasie- en idee objecten vanuit waarneming, toe eigenen, performance, toepassing van voorgaande.
Begrippen:
Vorm, associatie, betekenis, keuze, communicatie, plek, context, maat, schaal, kijken, schetsen, abstraheren, stileren, toepassen begrippen uit vorige blokken, materiaalkeuze, huid, kleur, balans, transfer, performance
Materialen/ technieken:
Klei en boetseren, restmateriaal/ constructieve techniek bij oefeningen.
Materiaal, kleur, etc. volgt uit individuele keuze, in relatie tot inhoud.
Student werkt zo veel mogelijk in de werkplaatsen.
Opdrachten:
Gezamenlijke oefeningen in ideevorming (verzamelen, ordenen, keuze)
Individueel onderwerp: research en schetsen vanuit fascinatie
Idee, conceptontwikkeling, uitvoering.
Met ondersteuning van dvd’s + catalogi van kunstenaars/vormgevers.
2D + 3D voorstudies + foto’s van kinderboerderij
Thuisopdrachten stileren.
Vertalingen vanuit ideeën naar materiaal, vorm, kleur, etc.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva