Vak: Onderzoek Innovatiemogelijkheden WTB credits: 20

Vakcode
ENDH23OOW
Naam
Onderzoek Innovatiemogelijkheden WTB
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
20
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • 3D tekenen - Opdracht
  • Hydraulische aandrijving - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Methode van Onderzoek - Opdracht
  • Project HTSM TB/W - Opdracht
  • Sterkteleer 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

 

PLU 2 Onderzoek, ontwerp, realisatie innovatie WTB 

 

 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

1 Project HTSM

 

Weging 

50% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De WTB-student buigt zichzelf over (her)ontwerp van een aangedreven mechanisme en/of producttechnische veranderingen door toepassing van HTSM in de productielijn, waardoor onderwerpen als predictive maintenance of efficiënter produceren mogelijk wordt. 

Toetsvorm 

Opdracht 

Toetsmoment  

Tijdens module 

Indicatoren / beoordelingscriteria

De student verdiept zich in het onderwerp HTSM en de voor het project benodigde onderzoeksmethodologie door literatuurstudie en/of deskresearch, zodat er een voldoende basis is voor het opzetten en uitvoeren van een onderzoek t.b.v. een Werktuigbouwkundig vraagstuk.  

De student beschrijft op basis van een vooronderzoek een technisch probleem op het gebied van High Tech Systems & Materials in de vorm van context (interne- en externe analyse van het probleemgebied), probleemstelling, doelstelling en eisenpakket en (her)ontwerpt, vanuit dit geheel, hiervoor een overwogen aangedreven mechanisme of doet onderbouwde voorstellen voor producttechnische veranderingen door toepassing van HTSM in de productielijn waardoor onderwerpen als predictive maintenance of efficiënter produceren mogelijk worden. 

De student maakt vanuit de probleemanalyse onderbouwd, duidelijk wat de doelstelling en centrale vraag van hun onderzoek is en stelt een Onderzoeksplan op volgens de richtlijnen toegelicht in het vak Methoden van Onderzoek. 

De student voert de in het onderzoeksplan beschreven aanpak uit en presenteert de onderzoeksresultaten in een adviesrapport en een presentatie conform de in de opleiding gangbare richtlijnen m.b.t. communicatie, presentatie en rapportage. 

De student omschrijft een probleem in de vorm van een context, probleemstelling, doelstelling en eisenpakket (smart). 

De student zet een overwogen aangedreven oplossing neer voor het genoemde probleem. Bijvoorbeeld hydraulisch, pneumatisch of elektrisch. 

De student voert berekeningen uit aan de constructie van het ontworpen mechanisme op het gebied van krachten, koppels en vermogen en reflecteert op de resultaten van deze berekeningen. 

De student zet een schema op voor het ontworpen mechanisme. 

De student bundelt de informatie tot een helder en overzichtelijk verslag. 

De student presenteert volgens afgesproken planning kort en helder de voortgang van het project. 

Beoordeling is gericht op methodologische onderbouwing en kwaliteit van het onderbouwde advies of ontwerp.  

 

Minimaal oordeel 

5,5 

 

PLU:  

Onderzoek, ontwerp, realisatie innovatie WTB 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

2 Hydraulische aandrijving

Weging 

15% 

De leeruitkomst behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student licht de werking van (eenvoudige) hydraulische systemen en regelingen toe:

Toetsvorm 

Schriftelijk tentamen

Toetsmoment 

Tijdens module 

Indicatoren/ beoordelingscriteria 

 

Er is voldoende basiskennis van hydrauliek en hydraulische systemen. 
Binnen een hydraulisch systeem zijn op de juiste wijze berekeningen uitgevoerd met betrekking tot druk, kracht, flow, energie en vermogen. 
De werking van standaard hydraulische componenten is juist beschreven. 
Voert op juiste wijze rendementsberekeningen uit aan hydropompen en hydromotoren. 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 

PLU:  

Onderzoek, ontwerp & realisatie innovatie WTB

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

3. Sterkteleer 2

Weging 

10% 

De leeruitkomst behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student rekent diverse constructies op sterkte door.

Toetsvorm 

Schriftelijk tentamen

Toetsmoment 

Tijdens module 

Indicatoren/ beoordelingscriteria 

 

Een schematisering opstellen van een eenvoudige oplegging of inklemming met maximaal 3 krachten en omzetten naar een VLS.  
  
De reactiekrachten berekenen en de snedemethode toepassen om de inwendige belastingen te bepalen, waarna hij de NDM-lijn kan tekenen .
  

De zwaarst belaste doorsnede bepalen en dan trek-, druk-, buig- en afschuifspanningen berekenen en aan de hand van die gegevens een profiel selecteren die de belasting aan kan. 

  
Bepalen waar zich de grootste zakking bevindt van het profiel.

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 

 

PLU:  

Onderzoek, ontwerp & realisatie innovatie WTB 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

4. Methode van Onderzoek  

Weging 

15% 

De leeruitkomst behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student omschrijft op basis van de resultaten van een vooronderzoek én theoretische verdieping in het onderwerp, een probleem in de vorm van context, probleemstelling, doelstelling en eisenpakket en ontwerpt vanuit dit geheel hiervoor een onderzoeksplan waarin de voorgestelde aanpak onderbouwd wordt vanuit theoretische verdieping in het gekozen onderwerp van onderzoek.  

Toetsvorm 

 Opdracht

Toetsmoment 

 Tijdens module 

Indicatoren/ beoordelingscriteria 

 

 

Student stelt een onderzoeksplan op die voldoet aan de communicatierichtlijnen die geldend zijn in de opleiding.  

Het beoogde onderzoek wordt gefaseerd t.b.v. het formuleren van een advies bij een technisch probleem inzake een productinnovatie, productontwerp of gebruikssituatie van een product en is als zodanig geplaatst in een productontwikkelcyclus (zoals bijvoorbeeld het Delfts innovatiemodel).  

Het onderzoeksplan bevat een heldere en goed onderbouwde probleemidentificatie (TB) of oriëntatie (WTB/E) gebaseerd op een bij het gekozen onderwerp passend vooronderzoek en bijbehorende theoretische verdieping in het onderzoeksonderwerp en de te gebruiken methodologie.  

Het onderzoeksplan toont aan dat het onderzoek relevant is: het sluit aan bij de managementproblematiek (TB) of bij de gewenste productinnovatie (WTB/E).

Het onderzoeksplan plaatst het onderzoek enerzijds in zijn context en bakent het anderzijds duidelijk af.  

Het onderzoeksplan weerspiegelt een onderzoekende open houding van waaruit gezocht wordt naar mogelijke oplossingen rekening houdend met de organisatorische en technische consequenties rondom een veranderingsvoorstel.  

Het onderzoeksplan toont aan dat er sprake is van een multidisciplinaire benadering.  

Het onderzoeksplan bevat een heldere vraag- en doelstelling, inclusief deelvragen.  

De uitwerking ervan is in overeenstemming met de probleemidentificatie (TB) of oriëntatie (WTB/E), de gebruikte theoretische concepten, het conceptuele model en bij WTB/E opdrachten ook een onderbouwd voorlopig programma van eisen.  

Het onderzoeksplan maakt voldoende aannemelijk dat de te realiseren onderzoeksresultaten betrouwbaar zullen zijn.    

 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

PLU:  

Onderzoek, ontwerp & realisatie innovatie WTB 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

5. 3D-tekenen

 

Weging 

10% 

De leeruitkomst behorende tot deze PLU die in deze toets methode worden getoetst 

De student legt de vorm en relevante maten van een 3D-object vast. 
De student legt een 3-dimensionale geometrie in een 3D-tekenpakket vast.  
De student maakt een 3D-print van een 3D-tekening

Toetsvorm 

Opdracht 

Toetsmoment 

Tijdens module 

Indicatoren/ beoordelingscriteria 

 

Zijn de maten compleet en is er niet overgedimensioneerd? 

Is in de 3D-print het getekende object herkenbaar? 

Is er rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van een 3D-printer? 

Is er in de reflectie kritisch gekeken naar de voor het ontwerp van de student relevante aspecten van het 3D-printen? 

Minimaal oordeel  

 

V

 

Inhoud

 

M6.2 High Tech Systems & Materials 

 
Waar gaat de module over? 

In de module ‘High Tech Systems & Materials’ (HTSM) wordt het thema Smart Industry uitgewerkt. Smart Industry past in de huidige wereld van snelle veranderingen. Zo zet de globalisering onverminderd door en dwingt de economische werkelijkheid bedrijven om competitief te blijven. Consumenten en afnemers verwachten steeds meer op maat gesneden oplossingen. Daarnaast maken technologische ontwikkelingen als internet, diepgaande veranderingen mogelijk.  

De vergaande digitalisering van de industrie zorgt ervoor dat machines onderling met elkaar verbonden zijn en slim worden aangestuurd. Niet alleen binnen de fabriek, maar ook tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en klanten. Het draait om een combinatie van de inzet van productietechnologie, digitalisering en een netwerkaanpak. Nu al worden onderhoudsmonteurs aangestuurd door de te onderhouden machines in plaats van andersom.  

Tenslotte blijkt dat de huidige veranderingen een brede impact hebben. De virtuele realiteit uit de game-industrie krijgt bijvoorbeeld steeds meer gevolgen voor productontwikkeling, onderwijs en de medische sector. Tot voor kort nog volledig andere sectoren. 

 Al deze veranderingen zorgen voor een maatschappij die steeds complexer wordt.  Onze huidige manier van lineair denken past steeds minder in een dergelijke complexe omgeving.  Daarom spreken we van een transitie. In uw werk krijgt u steeds vaker te maken met vraagstukken die we niet eerder bij de hand hebben gehad en waar geen standaard aanpak voor is. Dit vereist dat u als Engineer op de hoogte moet blijven van deze nieuwe technologische ontwikkelingen en die kunt vertalen in concrete oplossingen voor uw werk.  
 
Het gaat dus niet alleen om het opdoen van kennis en vaardigheden (zoals Sterkteleer en Hydraulische aandrijvingen) maar ook om te kijken wat bovengenoemde ontwikkelingen betekenen voor de organisatie, het management en de medewerkers. Het inzetten en begeleiden van verandermanagement is een must om deze transitie goed door te komen. In de module gaat uzelf bekijken op welke manier nieuwe technologieën in uw eigen organisatie ingepast kunnen worden. 

 

Wat kunt u aan het eind van deze module? 
 

1. Ontwerp en realisatie innovatie. U kunt een (technisch) probleem beschrijven in de vorm van context, probleemstelling, doelstelling en eisenpakket en u (her)ontwerpt, vanuit dit geheel, hiervoor een overwogen aangedreven mechanisme en/of producttechnische veranderingen door toepassing van HTSM in de productielijn waardoor onderwerpen als predictive maintenance of efficiënter produceren mogelijk worden. 

2. Verdieping in sterkteleer en hydrauliek, vergroot uw kennis, inzicht en ervaring. De opgedane kennis kunt u toepassen in het project HTSM en sluit aan bij ‘ontwerp en realisatie innovatie’. 

3. Methodisch onderzoeken. Naar aanleiding van een Werktuigbouwkundig vraagstuk, omschrijft u op basis van de resultaten van een vooronderzoek én theoretische verdieping, een probleem in de vorm van context, probleemstelling, doelstelling en eisenpakket en ontwerpt vanuit dit geheel hiervoor een onderzoeksplan waarin de voorgestelde aanpak onderbouwd wordt vanuit theoretische verdieping in het gekozen onderwerp van onderzoek.  

4. Uw inzicht in uw professionele vaardigheden is vergroot, dat wil zeggen dat u laat zien hoe u in uw werkomgeving de kennis, vaardigheden en methoden m.b.t. de onderwerpen van het gevolgde onderwijs toepast en reflecteert op uw ontwikkeling en handelen in de beroepspraktijk. 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Engineering