Vak: Procesontwerp credits: 10
- Vakcode
- ENDP19PON
- Naam
- Procesontwerp
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- F.P.A. van Haperen
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Aandrijftechniek - Opdracht
- Digitale Informatietechniek 2 - Opdracht
- Engels - Opdracht
- Inleiding Operations Management - Opdracht
Leeruitkomsten
| ||
PLU: | Procesontwerp De student beschrijft aan de hand van de gegeven werkmethode: procesanalyse - kwaliteitsmanagement - capaciteitsplanning, de benodigde procesonderdelen van een gegeven productieomgeving of productielijn in hun onderlinge samenhang.
| |
| ||
PLU: | Procesontwerp | |
De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst | I Inleiding Operations Management | |
Weging | 40% | |
De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst | De student ontwerpt een proces van een gegeven productieomgeving of productielijn met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de benodigde procesonderdelen. | |
Tentamenvormen | tentamen | |
Tentamenmoment | Tijdens module | |
Indicatoren / beoordelingscriteria | De weergave, aan de hand van de gegeven werkmethode, van de: procesanalyse - kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de benodigde procesonderdelen van een gegeven productieomgeving of productielijn in hun onderlinge samenhang. Beschrijving van in welke mate er in het gegeven proces sprake is van knelpunten of verspilling
Uitleg met welke maatregelen op zowel technisch - als op organisatorisch gebied de gevonden knelpunten en verspillingen in het gegeven proces verminderd kunnen worden
| |
Minimaal oordeel
| 5,5 | |
| ||
PLU: | Procesontwerp | |
De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst | II Digitale Informatietechniek 2 | |
Weging | 20% | |
De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst |
| |
Tentamenvormen | Individuele opdrachten | |
Tentamenmoment | Tijdens module | |
Indicatoren / beoordelingscriteria | Het specificeren van een besturing voor een gegeven situatie met behulp van een toestandsdiagram of -tabel. Het vertalen van de besturingsspecificatie naar present-state/next-state tabellen en besturingsvectoren. Het implementeren en testen van de specificatie m.b.v. een digitale simulatieomgeving. Het verbeteren en veranderen van een bestaande besturing. | |
Minimaal oordeel
| V | |
| ||
PLU: | Procesontwerp | |
De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst | III Aandrijftechniek | |
Weging | 20% | |
De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst | De student legt met behulp van berekeningen, modellen en schema’s de toepassingsmogelijkheden van elektromechanische systemen uit en de verschillende componenten die hierbij gebruikt worden.
De student geeft een gedegen beargumenteerd advies met betrekking tot een elektro – mechanisch aandrijfsysteem. De student beargumenteert de besluiten met behulp van berekeningen, redeneringen, modellen, statistieken. | |
Tentamenvormen | Opdracht (aan de hand van een casus wordt de student uitgedaagd het niveau van beheersing van de leeruitkomsten aan te tonen) | |
Tentamenmoment | einde module | |
Indicatoren / beoordelingscriteria | Mechanisch systeem. Er is een logische keuze gemaakt voor een mechanisch principe (Riem, Ketting, Tandwiel, Wrijvingswielen, Aandrijfassen in type, vermogensoverdracht, koeling, onderhoud Elektrisch systeem: Er is een logische keuze gemaakt voor een elektromotor in type, vermogen, schakeling (ster/driehoek of combinatie), DC of AC, Koppeling Elektrisch naar mechanisch systeem: Er is een logische keuze gemaakt voor een koppelingssytematiek gelet op type, vermogensoverdracht, koeling, onderhoud Voor alle gemaakte keuzen geldt dat ze onderbouwd zijn met berekeningen en schetsen. Tevens de gebruikte modellen en grafieken zijn inzichtelijk gemaakt in relatie tot het uiteindelijk advies/ontwerp. Om tot een juiste/logische keuze te komen zal er een RI & E of HAZOP of HAZID als onderlegger te overleggen zijn. | |
Minimaal oordeel | 5,5 | |
| ||
PLU: | Procesontwerp | |
De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst | IV Engels | |
Weging | 20% | |
De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toets methode worden getoetst | De student schrijft een Engelstalig essay waarin de student informatie geeft omtrent en redenen aanvoert ter ondersteuning vóór of tegen een specifiek standpunt. De tekst bevat een procesmanagement gerelateerd onderwerp. | |
Tentamenvormen | Individuele opdracht | |
Tentamenmoment | Tijdens module | |
Indicatoren / beoordelingscriteria | In het Engelstalig essay zijn: - informatie en argumenten uit verschillende bronnen bijeengevoegd; - argumenten stelselmatig opgebouwd met de juiste benadrukking van belangrijke punten en relevante ondersteunende details; - zijn verschillende ideeën of oplossingen voor een probleem geëvalueerd.
| |
Minimaal oordeel
| 5,5 |
Inhoud
M2 Procesverbetering
M2.1 Procesverbetering
Wat houdt deze module in?
In elke organisatie komen processen voor om producten en /of diensten te kunnen leveren. In veel gevallen staat er nogal wat druk op deze processen. Ze moeten sneller, meer klantgericht en het liefst met direct zichtbare resultaten. In deze module kijkt u vanuit een procesmatige logica naar de organisatie. Deze logica gaat over procesverbetering en is geldig voor zowel productie- als dienstverlenende organisaties, maar ook voor digitale besturingsprocessen. Procesverbetering staat hierbij niet op zichzelf maar dient bij te dragen aan resultaatverbetering: mensen willen graag bijdragen aan procesverbetering, als ze zien dat daardoor betere resultaten behaald worden. Dus betere resultaten behalen, maar dan wel:
* snel
* efficiënt
* betrouwbaar
* zonder extra kosten
* en zonder extra werkdruk voor de medewerkers of concessies aan de kwaliteit.
Om dit te bereiken leert u om objectief te kijken naar alle handelingen die in een proces voorkomen en hoe u knelpunten daarin zichtbaar maakt. Daarna beoordeelt u welke handelingen echt nodig zijn om datgene te bereiken wat uw klant graag wil ontvangen.
Op deze manier betere resultaten behalen én aan de vijf bovengenoemde voorwaarden te voldoen is een hele uitdaging, maar u zult in deze module ervaren dat het mogelijk is.
Wat kunt u aan het eind van deze module?
Na het volgen van deze module beheerst u de volgende drie hoofdonderwerpen (eenheden van leeruitkomsten):
1. Procesontwerp
U bent in staat om een procesontwerp van een gegeven productieomgeving of productielijn te maken met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de daarbij benodigde procesonderdelen.
2. Procesverbetering:
U kunt door te meten en het gebruik van besturingsmethoden, in een bestaand proces de knelpunten of verspilling opsporen en voorstellen doen met welke technische - als organisatorische maatregelen het proces verbeterd kan worden.
3. Professioneel reflecteren op eigen praktijk:
Uw inzicht in uw professionele vaardigheden is vergroot, dat wil zeggen dat u laat zien hoe u in uw werkomgeving de kennis, vaardigheden en methoden m.b.t. de onderwerpen van het gevolgde onderwijs toepast en reflecteert op uw ontwikkeling en handelen in de beroepspraktijk.
Hieronder vindt u de officiële beschrijving van de module in programmaleeruitkomsten (PLU), leeruitkomsten en toetscriteria.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Engineering