Vak: Wonen en GGZ: rol van de ergotherapeut credits: 5
- Vakcode
- ETVB22THEMA25
- Naam
- Wonen en GGZ: rol van de ergotherapeut
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. van der Meer
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Performance assessment - Performance assessment
- Verslag - Verslag
Leeruitkomsten
De student:
- Beargumenteert de keuze voor een methode om cliënten met chronisch psychische en/of verslavingsproblematiek danwel clienten met een licht verstandelijke beperking te begeleiden bij de uitvoer van dagelijkse routine en activiteiten.
- Onderbouwt, evalueert en doet aanbevelingen voor het verbeteren van de kwaliteit van de ergotherapeutische zorg binnen een GGZ/LVB/Verslavingszorg woonsetting, gericht op participatie en zelfstandigheid, voor een team professionals, met relevante (wetenschappelijke) literatuur, waarbij gebruik gemaakt wordt van minimaal 2 Engelstalige bronnen.
- Signaleert ethische implicaties en maakt hierop keuzes binnen de zorg aan clienten met chronisch psychische en/of verslavingsproblematiek danwel clienten met een licht verstandelijke beperking en beredeneert keuzes over de ergotherapeutische interventies.
- Past een gelijkwaardige en professionele attitude in relatie tot gekozen interventies toe, beargumenteerd in een gesimuleerde beroepssituatie.
Inhoud
Dit thema bouwt verder door op Thema 1.7, waarin studenten hebben geleerd over veelvoorkomende psychiatrische ziektebeelden en psychologische factoren, die van invloed zijn op het dagelijks leven en gezond gedrag. Ook de inhoud en benaderingen uit Thema 1.6, over de behandeling van cliënten met chronische problematiek is relevant.
In dit Thema gaan studenten aan de slag met methodes om cliënten met chronisch psychische en/of verslavingsproblematiek danwel clienten met een licht verstandelijke beperking te begeleiden bij de uitvoer van dagelijkse routine en activiteiten. Hierbij komen zowel individuele als groepsinterventies kijken en zijn interprofessionele samenwerking, ethische aspecten van het werken met deze groep cliënten en het borgen van de kwaliteit van de geboden zorg van groot belang.
Studenten werken in groepjes aan een project waarbij ze een voorstel ontwikkelen voor een groepsbenadering, waarover ze een verslag moeten schrijven (toetsvorm 1). Daarnaast leren de studenten vaardigheden rond het plannen van individuele interventies, die getoetst worden aan de hand van een casus (toetsvorm 2).
In dit Thema gaan studenten aan de slag met methodes om cliënten met chronisch psychische en/of verslavingsproblematiek danwel clienten met een licht verstandelijke beperking te begeleiden bij de uitvoer van dagelijkse routine en activiteiten. Hierbij komen zowel individuele als groepsinterventies kijken en zijn interprofessionele samenwerking, ethische aspecten van het werken met deze groep cliënten en het borgen van de kwaliteit van de geboden zorg van groot belang.
Studenten werken in groepjes aan een project waarbij ze een voorstel ontwikkelen voor een groepsbenadering, waarover ze een verslag moeten schrijven (toetsvorm 1). Daarnaast leren de studenten vaardigheden rond het plannen van individuele interventies, die getoetst worden aan de hand van een casus (toetsvorm 2).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies