Vak: Personen met niet aangeboren hersenletsel 2 en DTE screening credits: 5

Vakcode
ETVB24THEMA26
Naam
Personen met niet aangeboren hersenletsel 2 en DTE screening
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Romkema
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Simulatie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Performance assessment - Performance assessment
  • Professioneel product - Professioneel product

Leeruitkomsten

De student:
  1. Voert een behandelsessie uit waarbij in een gesimuleerde setting een passende behandeling (training) gericht op de motoriek bij een cliënt met NAH wordt toegepast. 
  2. Rapporteert de bevindingen in een overdrachtsverslag en onderbouwt de gemaakte keuzes tijdens het methodisch proces. 
  3. Doorloopt het ergotherapeutisch methodisch proces van een vanaf screenen tot het opstellen van een behandelplan bij een cliënt met multi-problematiek. 

Inhoud

Thema 2.6 is onderverdeeld in twee onderwerpen. 
Ten eerste is er een deel over NAH (VH en CL lijn). NAH wordt verdeeld over thema 2.3, waar het cognitieve deel wordt behandeld en getoetst, en thema 2.6, waar het motorische deel wordt behandeld en getoetst. Voor dit deel toetsen we de behandelvaardigheden.  

Ten tweede behandeld een deel (de IL lijn) directe toegankelijkheid ergotherapie (DTE) gekoppeld aan thema 1.7 uit leerjaar 1 en aan de LWP. Hierbij staat de beroepscompetentie Screenen centraal. De studenten leren een DTE screening uit te voeren. Er wordt gewerkt met verschillende casussen, waarbij het uitvoeren van de DTE geoefend wordt.  
De studenten doen naar aanleiding van de uitkomsten van de DTE een voorstel voor de behandeling en schrijven een rapportage naar een andere zorgprofessional. Dit deel wordt getoetst met een verslag.

Thema 2.6 wordt dus getoetst met een performance assessment en een professioneel product. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies