Vak: Ergotherapie op school credits: 5
- Vakcode
- ETVP21THEMA5
- Naam
- Ergotherapie op school
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- G.I.H. van der Leij
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Adviesgesprek - Vaardigheidstoets
- Adviesrapport - Verslag
Leeruitkomsten
De student…
- onderzoekt en benoemt kansen voor ergotherapie op de basisschool en onderbouwd dit met relevante bronnen.
- herkent de verschillende type adviessituaties in de context van de basisschool en kan een passende adviessituatie uitwerken.
- past het ergotherapeutisch adviesmodel op de volgende onderdelen toe:
- een vraagverheldering uitvoeren binnen de schoolcontext;
- een observatie uitvoeren in de context (school) en daaruit conclusies trekken voor het te geven advies;
- een samenwerkingsrelatie aangaan met relevante samenwerkingspartners van de school.
- ontwerpt een ergotherapeutisch advies voor de school binnen de kaders van Passend Onderwijs.
Inhoud
In dit thema nemen de studenten de rol van adviserende kinderergotherapeut aan.
In de integrale leerlijn wordt gewerkt volgens het ergotherapeutisch adviesmodel. De vraagstukken van leerkracht(en) en/of directie op het gebied van het dagelijks handelen van kinderen in de basisschoolcontext staan centraal. Hierbij komt het gebruik van ergotherapeutische instrumenten en het observeren in de klas/op school aan bod.
Dit thema wordt getoetst middels het schrijven van een professioneel product en een vaardighedentoets
In de integrale leerlijn wordt gewerkt volgens het ergotherapeutisch adviesmodel. De vraagstukken van leerkracht(en) en/of directie op het gebied van het dagelijks handelen van kinderen in de basisschoolcontext staan centraal. Hierbij komt het gebruik van ergotherapeutische instrumenten en het observeren in de klas/op school aan bod.
- In deze leerlijn worden de stappen van het schrijven van een adviesrapport voor een school behandeld, passend bij de context van de school, aansluitend bij de handelingsvraag en onderbouwd vanuit de literatuur.
- In deze leerlijn wordt zowel de inhoud als de de vorm van een adviesgesprek op school behandeld.
Dit thema wordt getoetst middels het schrijven van een professioneel product en een vaardighedentoets
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies