Vak: People & Organisation credits: 5

Vakcode
FMVP23PEO
Naam
People & Organisation
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.R. de Vroome-Zomer
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • People & Organisation - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De student:
1.            Herkent en benoemt verschillende organisatieprocessen en geeft aan welke mogelijkheden er zijn tot herontwerp en legt de relatie met facilitaire processen;

2.            Beschrijft de diverse organisatiestructuren op organisatie- en afdelingsniveau en beargumenteert de keuze voor een bepaalde structuur; kijkt hierbij naar de invloed van taken, functies, strategie en omgeving;

3.            Begrijpt de basis van marketingtheorie en de toepassing op facilitaire services;

4.            Benoemt van de dienstenmarketing de kenmerken van diensten en kan dit toepassen binnen de facilitaire context en kijkt vanuit een klantperspectief;

5.            Weet (S)HRM te definiĆ«ren; benoemt HR-beleid en verschillende HR instrumenten in relatie tot de arbeidsprestaties en weet voorbeelden te geven vanuit een praktijksituatie.
 

Inhoud

In deze lessenserie richten we ons op strategische analyse en organisatieontwikkeling vanuit de perspectieven van marketing, HRM en bedrijfskunde. We beginnen met het opstellen van doelstellingen gebaseerd op de organisatiemissie en strategie, waarbij we de reikwijdte van activiteiten, toewijzing van middelen en concurrentievoordelen onderzoeken.
Verder verkennen we interne organisatorische aspecten, zoals structuur, arbeidsverdeling, motivatie, taken en coƶrdinatie. We bieden inzicht in organisatiestructuren, -modellen en -systemen.
Daarnaast analyseren we de externe omgeving, inclusief de bedrijfstakken waarin organisaties opereren en directe en indirecte omgevingsfactoren. SWOT-analyse en waardeketenanalyse komen aan bod als cruciale tools voor strategische besluitvorming.
Deze lessenserie biedt de benodigde concepten en instrumenten om effectieve strategische analyse en organisatieontwikkeling te begrijpen, met specifieke focus op marketing, HRM en bedrijfskunde.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Future Environments