Vak: Fysiotherapeutische zorg 5: Neurologie & Revalidatie 2 credits: 5

Vakcode
FYVB24FZ5NR2
Naam
Fysiotherapeutische zorg 5: Neurologie & Revalidatie 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. van Ark
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Neurologie & Revalidatie 2 theorie - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

2CD-FH. 29. De student kan, uitgaande van beschreven casuïstiek, zelfstandig een fysiotherapeutisch onderzoeksplan opstellen ten behoeve van een cliënt met een samengesteld centraal neurologisch probleem.
2CD-FH. 171. De student kan, uitgaande van beschreven casuïstiek, zelfstandig een fysiotherapeutisch behandelplan opstellen ten behoeve van een cliënt met een samengesteld centraal neurologisch probleem.
2CD-FH. 266. De student kan, uitgaande van beschreven casuïstiek, zelfstandig een zorggerelateerd preventieplan opstellen ten behoeve van een cliënt met een samengesteld centraal neurologisch probleem.
INT 2CD-FH. In een onderwijssituatie kan de student verwoorden hoe iemand, uitgaand van de culturele achtergrond, betekenis geeft aan en verklaringen geeft voor het eigen gezondheidsprobleem.
INT 2CD-C. De student kan in een onderwijssituatie, aan de hand van het TOPOI model, zijn communicatie met mensen van een andere cultuur analyseren.


 

Inhoud

FT-zorg 5 bestaat uit 2 cursussen van 5 EC, die met elkaar vervlochten zijn. Cursus 1: Neurologie & Revalidatie 2 Theorie en cursus 2: Vaardigheden en beroepsproduct

Deze cursus betreft cursus1: Neurologie & Revalidatie 2 en beslaat het voornamelijk theoretische deel van FT zorg 5. 

Het onderzoek en behandeling van een patiënt met centraal neurologisch letsel is maatwerk. De stoornissen beperkingen en participatie problemen kunnen zeer sterk verschillen. Het kunnen opstellen en uitvoeren van passende onderzoek- en behandelplannen is noodzakelijk.
Voor het adequaat opstellen van onderzoek- en behandelprogramma is medisch-biologische, gedragswetenschappelijke en fysiotherapeutische kennis nodig. De kennis moet kunnen worden toegepast bij (centraal) neurologische gezondheidsproblemen. D.m.v. integratie van deze kennis is klinisch redeneren mogelijk.

Medisch-biologische, gedragswetenschappelijke en fysiotherapeutische kennis m.b.t. centraal neurologische aandoeningen wordt op verschillende cognitieve niveaus getoetst.
De theoretische achtergrond wordt getoetst met een schriftelijke theorietoets, daarnaast zijn voldoende communicatieve vaardigheden in de vorm van een  doelgericht gesprek voorwaardelijk om dit onderdeel te kunnen afronden.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies