Vak: De Ondernemende Zorg Professional credits: 5

Vakcode
FYVB24OZP
Naam
De Ondernemende Zorg Professional
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. van Ark
Werkvormen
  • Action learning
  • Onderwijs
Toetsen
  • Groepsopdracht - Verslag
  • Presentatie - Presentatie
  • SAGZ Academieproject jaar 2 - Actieve participatie
  • Voorwaardelijke opdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
  • 1OD-M 13. De student verwoordt binnen de onderwijssetting, uitgaande van de wetgeving, de rechten van patiënten die een indicatie voor fysiotherapie hebben.
  • 1OD-M 45. De student kan als ondernemend persoon zelfstandig de medisch ethische gedragsregels die gelden voor iedere zorgverlener, beschrijven.
  • 1OD-M 47. De student kan als ondernemend persoon zelfstandig de voor de beroepsuitoefening van de fysiotherapeut geldende wet- en regelgeving benoemen.
  • 2OD-O 14. De student kan in samenwerking met medestudenten een ondernemingsplan opstellen.
  • 2OD-O 12. De student kan in samenwerking met medestudenten een projectplan opstellen.
  • 2OD-M 27 De student toont als ondernemend professional in samenwerking met medestudenten creativiteit door nieuwe mogelijkheden of nieuwe combinaties te laten zien in producten en/of diensten.
  • 2OD-E/M 35 De student kan als ondernemend professional beschrijven hoe marketingdoelstellingen en een marketingstrategie voor producten of diensten met behulp van een SWOT-analyse ontwikkelt kunnen worden.
  • 2OD-E/M 37 De student kan als ondernemend professional ten minste twee marketingmixinstrumenten benoemen die ingezet kunnen worden om een marketingstrategie te kunnen implementeren.
  • De student, als ondernemend persoon, toont gedrevenheid door te volharden in het behalen van doelen in het kader van deze academische unit
  • De student durft als ondernemend persoon keuzes te maken buiten de gebaande paden in het kader van deze academische eenheid
  • De student, als ondernemend persoon, laat zien dat hij strategisch kan denken door voor zichzelf kansen te creëren in de context van deze academische unit
  • 3OD-M 36 De student kan als ondernemend professional een SWOT-analyse uitvoeren in het kader van de ontwikkeling van marketingdoelstellingen en een marketingstrategie voor producten of diensten.
  • 3OD-M 38 De student kan als ondernemend professional marketingmix-instrumenten toepassen t.b.v. de implementatie van een marketingstrategie.
  • 3OD-M 28 De student toont als ondernemend professional creativiteit door nieuwe mogelijkheden of nieuwe combinaties te laten zien in producten en/of diensten.

IPE Academieproject SAGZ jaar 2: ongecodeerde LU's 
  • De student kan de eigen taken, rollen en bevoegdheden van zijn/haar toekomstige professie uitleggen.
  • De student verwoordt met welke relevante professionals hij/zij in zijn/haar toekomstige werk te maken krijgt.
  • De student identificeert en definieert interprofessionele vraagstukken die de eigen professie deelt met andere professies.
  • De student bepaalt op basis van interprofessionele afstemming zijn/haar bijdrage rondom een specifiek interprofessioneel vraagstuk.
  • De student draagt tijdens afstemmingsoverleg met andere professionals, relevante inhoudelijke aspecten voor planvorming aan.
  • De student beoordeelt in het kader van het voorliggende vraagstuk de consequenties van doelen en interventies van andere relevante professies in relatie tot de eigen doelen en interventies. De student beslist via gezamenlijke besluitvorming samen met andere professionals welke keuzes worden gemaakt.
  • De student past de principes van waarde creatie toe, zoals: Business Model Canvas Design Thinking.
  • De student voert een pitch uit het proces en oplossing te presenteren.
  • De student onderzoekt de mogelijke inzet van technologie in de zorg die bijdraagt aan Sustainable Development Goals (SDGs).
  • De student beschrijft het interprofessionele proces en de toegevoegde waarde binnen Sustainable Development Goals (SDGs) op micro- en of macroniveau.
  • De student werkt samen met studenten van andere disciplines binnen de SAZG op constructieve en ondernemende wijze aan dit project.

Inhoud

In het onderdeel van de studie dat gewijd is aan ondernemerschap, ligt de focus op innovatie in de fysiotherapie. Binnen het competentieprofiel van de fysiotherapeut wordt het vermogen tot organiseren en innoveren steeds crucialer. De dynamiek in de zorg verandert, evenals de behoeften van patiënten. Dit vraagt om flexibiliteit en een uitgebreidere vaardigheden set van nieuwe zorgverleners.
Bij de Hanze Hogeschool wordt ondernemerschap als een belangrijk speerpunt beschouwd, maar het betekent niet dat elke fysiotherapeut een eigen bedrijf moet starten. Van elke hbo-student wordt echter wel verwacht dat hij of zij tegen het einde van de studie beschikt over ondernemerskwaliteiten.
Ondernemerskwaliteiten zijn ook van belang in bestaande organisaties. Deze kwaliteiten zijn nodig om voortdurend te blijven innoveren en nieuwe ideeën te ontwikkelen om de fysiotherapeutische zorg te verbeteren.
Als ondernemende fysiotherapeut is het belangrijk om in te spelen op de behoeften in de omgeving. Om deze behoeften goed te begrijpen, maak je gebruik van diverse onderzoeksmethoden. Pas wanneer de behoeften duidelijk zijn, wordt er nagedacht over mogelijke oplossingen. Hiervoor worden verschillende technieken en methodologieën toegepast, zoals design thinking, moonshot thinking en het businessmodel canvas.
Door te oefenen en te werken met deze methoden zijn de studenten aan het einde van deze module in staat om een innovatieve bijdrage te leveren aan de organisatie van de zorg.

Bij deze cursus hoort ook het IPE Academieproject SAGZ jaar 2 (1 EC).

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies