Vak: BOK 3: Pedagogisch handelen credits: 5
- Vakcode
- HLVH22BOK3
- Naam
- BOK 3: Pedagogisch handelen
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- D.J. van der Wal
- Werkvormen
-
- Gastcollege
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- BOK 3: Pedagogisch handelen - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Deze BOK module is een ondersteunende onderwijseenheid. In de BOK module wordt kennis over theorieën, modellen en kaders aangeboden die de student nodig heeft om gemaakte keuzes en voorstellen goed te kunnen legitimeren en onderbouwen. De BOK module kan daarom bijdragen aan alle leeruitkomsten. Het geleerde kan daarbij worden toegepast in de Challenge.
Inhoud
Semesterthema: Pedagogisch handelen, met aandacht voor veilig leerklimaat en klassenmanagement
In de BOK begeleiding wordt aandacht gegeven aan het creëren van een positief en veilig leerklimaat gericht op middelbare schooljeugd. De rollen van de docent, en werken als pedagoog staan hierbij centraal. Hij draagt hierdoor bij aan de sociaal-emotionele, morele en cognitieve ontwikkeling van zijn leerlingen. Op deze wijze bereikt hij dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden én geaccepteerd worden zoals ze zijn.
De opgedane kennis en ervaringen vertaalt de student in zijn of haar challenge.
Voor de colleges dient rekening te worden gehouden met voorbereidingstaken.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op het instituut voor Sportstudies.
Uit de kennis en vaardigheidsbasis (BOKS) komen de volgende onderdelen aan de orde:
De toetsing zal bestaan uit een meerkeuzetoets. In deze toets worden inhouden vanuit de sportpraktijk domeinen (B&M, turnen, vechtspel, atletiek en spel) worden opgenomen in de BOK-toets.
Er zijn, naast de kosten gemaakt aan de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
In de BOK begeleiding wordt aandacht gegeven aan het creëren van een positief en veilig leerklimaat gericht op middelbare schooljeugd. De rollen van de docent, en werken als pedagoog staan hierbij centraal. Hij draagt hierdoor bij aan de sociaal-emotionele, morele en cognitieve ontwikkeling van zijn leerlingen. Op deze wijze bereikt hij dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden én geaccepteerd worden zoals ze zijn.
De opgedane kennis en ervaringen vertaalt de student in zijn of haar challenge.
Voor de colleges dient rekening te worden gehouden met voorbereidingstaken.
Locatie: de begeleiding wordt aangeboden op het instituut voor Sportstudies.
Uit de kennis en vaardigheidsbasis (BOKS) komen de volgende onderdelen aan de orde:
- Inleiding in de pedagogiek
- Ontwikkelingspsychologie vanaf puberleeftijd
- Opvoedingsstijlen en doceerstijlen
- Bruikbare communicatiemodellen en -strategieën;
- Technieken om conflicten in gesprekken te de-escaleren;
- veelvoorkomende typen gesprekken (bijvoorbeeld begeleidingsgesprek, beoordelingsgesprek, slecht-nieuwsgesprek, adviesgesprek);
- Theoretische achtergronden omtrent leerkracht-leerling interactie;
- Theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen;
- Theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van groepsprocessen en conflicthantering in de klas.
- Theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van motivatie bij kinderen en jeugdigen (CAR-theorie)
De toetsing zal bestaan uit een meerkeuzetoets. In deze toets worden inhouden vanuit de sportpraktijk domeinen (B&M, turnen, vechtspel, atletiek en spel) worden opgenomen in de BOK-toets.
Er zijn, naast de kosten gemaakt aan de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies