Vak: De docent als mentor en coach credits: 5

Vakcode
HLVH22PED
Naam
De docent als mentor en coach
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.M. Alingh
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • De docent als mentor en coach - Performance assessment

Leeruitkomsten

In deze module leert de student:
  • De groepsdynamische kenmerken en aandachtspunten in de klas te analyseren, met behulp van verschillende instrumenten en theoretische modellen.
  • Een handelingsplan op te stellen en gerichte interventies te ontwerpen ten behoeve van een positief en veilig sociaal klimaat.
  • De taken, doelen en (een selectie van) inhouden van het mentorschap (o.a. respect en zelfvertrouwen, studievaardigheden, sociale vaardigheden).
  • De (theoretische) achtergronden van de meest voorkomende leerling problematiek.
  • De zorgbehoevende leerling in de klas te herkennen, met behulp van observaties en gesprekstechnieken.
  • Verschillende typen gesprekken met leerlingen en ouders te voeren.
Kent de signalen omtrent (huiselijk) geweld, kindermishandeling of verwaarlozing en kent de meldprocedure/meldplicht.

Inhoud

In deze module is er specifiek aandacht en een verdere verdieping op het reguliere programma voor wat betreft groepsprocessen, de docent als mentor, de meldcode en de meldplicht met betrekking tot (huiselijk) geweld en kindermishandeling, beroepsethiek van de docent.  

De begeleiding zal bestaan uit zowel hoorcolleges en werkcolleges met verschillende activerende werkvormen om te komen tot verdieping in de thematiek.  

Gedurende de keuzemodule krijgt de student verschillende opdrachten om op stage mee aan de slag te gaan. Aan het einde van het semester toont de student in het performance assessment dat hij/zij bijdraagt aan de bijbehorende leeruitkomsten en op welke wijze dit is gedaan.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies