Vak: Projectmatig Werken credits: 5

Vakcode
HLVP22PRW
Naam
Projectmatig Werken
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Gerrits
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Projectmatig Werken - Performance assessment

Leeruitkomsten

In deze module leert de student:

  • een project te organiseren aan de hand van principes van projectmatig werken en projectmanagement;
  • op navolgbare wijze te komen tot een projectvoorstel;
  • een project planmatig op te zetten aan de hand van een plan van aanpak;
  • een professioneel draaiboek te ontwerpen;
  • het resultaat te evalueren op onderzoeksmatige wijze;

welke communicatiestijlen mensen kunnen hanteren en hoe hij hier zijn communicatie op af kan stemmen.

Inhoud

Opdracht
De student realiseert een project. Dit doet hij aan de hand van principes van projectmatig werken en projectmanagement, waarbij het initiëren, samenwerken en plannen veel aandacht krijgen.
De student evalueert het project samen met de deelnemers, de opdrachtgever en het projectteam. Daarnaast reflecteert hij op zijn professioneel handelen in de praktijk als projectleider.
De opdracht mag in koppels worden uitgevoerd, waarbij de eigen rol en invulling moet worden aangetoond.

Toetsing
Na enkele weken presenteert de student zijn voorstel aan de opleidingsdocent om  vervolgens ‘go/no go’ te krijgen. Dit voorstel bestaat uit een plan van aanpak, incl. factsheet met omgevingsanalyse, analyse communicatiestijlen en een beschrijving van de complexiteit van het project.

Het eindverslag bestaat – naast het bovengenoemde projectvoorstel – uit de volgende onderdelen:

  • Draaiboek;
  • Videoverslag van de uitvoering van het project;
  • Evaluatie van het evenement en het projectresultaat;
  • Evaluatie en reflectie op de samenwerking, incl. evaluatieformulier opdrachtgever en formulier samenwerking;
  • Terugblik op het inzetten van eigen communicatiestijl.

De begeleiding zal bestaan uit zowel hoorcolleges en werkcolleges met verschillende activerende werkvormen om te komen tot verdieping in de thematiek. 

De volgende onderdelen uit de landelijke kennisbasis komen bij dit onderdeel
naar voren:

1.2: Samenwerken:
  • groepsrollen en groepsprocessen;
  • formeel en informeel leiderschap.
1.3: Resultaatgericht werken:
  • principes van projectmatig werken en projectmanagement;
  • bruikbare reflectie- en evaluatiemodellen.
1.4: Onderzoeken:
  • de onderzoekcyclus en andere modellen van planmatig handelen als onderdeel van het totaalproces van onderzoeken en innoveren;
  • verschillende dataverzamelings- en analysemethoden;
  • passende manieren om zijn bevindingen te delen met anderen (onder andere met leerlingen, ouders, collega’s, werkveld).
4.2: Veilig pedagogisch klimaat:
  • theoretische achtergronden omtrent communicatie met kinderen en jeugdigen;
  • theoretische achtergronden omtrent het beïnvloeden van motivatie bij kinderen en jeugdigen.


Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de semesterhandleiding.
Aan dit studieonderdeel zijn geen additionele kosten verbonden.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies