Vak: Challenge semester 2 credits: 15

Vakcode
HLVP23CHA2
Naam
Challenge semester 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
M.N. Baalmans
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Challenge semester 2 - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Het tweede semester staat in het teken van het beïnvloeden van kwaliteit- en kwantiteit van bewegen.  
De student werkt aan onderstaande bekwaamheden. De student realiseert onderstaande leeruitkomsten:

Leeruitkomst: pedagogisch bekwaam (propedeuse niveau):  
De sportleraar realiseert, onder begeleiding vanuit een duidelijke opdracht, veilige en ontwikkelingsgerichte lessen bewegingsonderwijs voor leerlingen zodat leerlingen zich sociaal-emotioneel verder ontwikkelen, waarbij de sportleraar aandacht schenkt aan een positieve houding ten opzichte van bewegen en sport.

Leeruitkomst: vakinhoudelijke bekwaam (propedeuse niveau): 
De sportleraar plant, realiseert, verantwoordt en evalueert onder begeleiding en vanuit een gegeven kader beweegactiviteiten die bijdragen aan het beter leren bewegen en sporten van kinderen.

Leeruitkomst: vakdidactisch handelen (propedeuse niveau): 
De sportleraar realiseert onder begeleiding beweegprogramma’s passend bij gegevens kaders.

Leeruitkomst: bekwaam in samenwerken met collega’s en de omgeving (propedeuse niveau): 
De sportleraar werkt onder begeleiding samen met collega’s aan een veilig leerklimaat. Hij is proactief naar zijn opdrachtgever. Dit doet hij door in te spelen op de teambehoefte, waarbij hij rekening houdt met de kwaliteiten binnen het team.

Leeruitkomst: bekwaam in professionele ontwikkeling (PI) (propedeuse niveau): 
De sportleraar geeft op een praktische wijze sturing aan zijn eigen identiteit op basis van reflectie en draagt op deze wijze bij aan de ontwikkeling van zichzelf en van medestudenten.
 

Inhoud

Beinvloeden van kwaliteit- en kwantiteit van bewegen

Opdracht.
Dit programmaonderdeel richt zich op het positief beïnvloeden van de kwaliteit- en kwantiteit van bewegen van kinderen in de context basisonderwijs*. De student leert aangeboden theorieën over didactiek, ontwikkelingspsychologie en motivatie te vertalen naar in de (stage)praktijk.
Naast de reguliere lessen op stage voert de student een eenvoudige interventiecyclus uit. Hierbij heeft de student keuzevrijheid om de interventie in te richten op beter leren bewegen of duurzame sportparticipatie. Vanuit handelen en reflectie werkt de student aan zijn competentie ontwikkeling en professionele identiteit.

Toetsing.
Gedurende het semester verzamelt de student bewijslast om de leeruitkomsten op minimaal propedeuse niveau aan te tonen.
De summatieve toetsing vindt plaats op basis van een portfolio.

Uit de kennis en vaardigheidsbasis (BOKS) komen  daarnaast de volgende onderdelen aan de orde:
● Onderzoekscyclus: analyse en interpretatie.
● Met een onderzoeksbril kijken naar de afstemming tussen leerlingkenmerken en methodisch - didactische aanpak.
● Self-assessment

Voor deze module geldt, naast de aanschaf van de verplichte literatuur geen additionele kosten.

*Er kan door studenten met ervaringen vanuit MBO in BO ook invulling in de context VO gegeven worden.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies