Vak: Testen en monitoren credits: 5

Vakcode
HLVP23MTM
Naam
Testen en monitoren
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.N. Baalmans
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Testen en monitoren - Performance assessment

Leeruitkomsten

Eén van de kennisthema’s van het Instituut is “beter leren bewegen”, tevens één van de belangrijkste taken van een docent bewegingsonderwijs. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het van belang dat een docent in staat is om leerlingen betrouwbaar te kunnen beoordelen en monitoren op diverse vaardigheden.

Het doel van de keuzemodule is om de student kennis te laten maken met verschillende vormen van testen en monitoren. Daarbij leert de student protocollen volgen en waar mogelijk aan te passen om het passend te maken voor de inzet in de praktijk. Daarnaast leert de student de resultaten te verwerken en interpreteren om te komen tot een goed onderbouwde interventie.

Inhoud

De student zal zich theoretisch en praktisch bezighouden met het ontwikkelen en begeleiden van een programma ter bevordering van sporten en bewegen. Het uitvoeren van testen en/of het monitoren van voortgang (interpretatie van test- en meetresultaten) en het ontwikkelen van een les/programma/interventie op basis van deze resultaten staat hierbij centraal. Tijdens de module komt dit onder andere neer op:

  • Het afnemen van inspanningstesten en interpreteren van de gegevens (VO2max test, krachttest, hartslagregistratie, etc.);
  • Het vergroten van kennis en vaardigheden tav trainingsleer en fysiologie;
  • Het vergroten van kennis en vaardigheden t.a.v. beter leren bewegen;
  • Het afnemen van motorische testen en interpreteren van de gegevens (o.a. mABC, Mobak, TGMD-3, etc.);
  • Het ontwikkelen van een interventie op basis van testuitslagen;
  • Kennis en vaardigheden vergroten t.a.v. motorisch leren en didactiek;
  • Kennis vergroten over validiteit, betrouwbaarheid en praktische uitvoerbaarheid;
  • Aandacht hebben voor motivationele aspecten t.a.v. testafname en interventie.


De summatieve toetsing bestaat uit een presentatie/workshop waarin de student laat zien hoe hij de onderzoekcyclus heeft doorlopen (testafname, interpretatie en conclusies) en op basis hiervan zijn interventie heeft onderbouwd en ontwikkeld. Daarnaast ondergaat de student zelf een inspanningstest in het inspanningslab, interpreteert deze gegevens en voorziet zichzelf van advies t.a.v. een trainingsplan.  

Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de semesterhandleiding. 
Aan dit studieonderdeel zijn geen additionele kosten verbonden. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies