Vak: Conflicthantering en -bemiddeling credits: 5

Vakcode
HRVH3CFH
Naam
Conflicthantering en -bemiddeling
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.M. van Cruijningen
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Portfolio | Opdrachten - Opdracht

Leeruitkomsten

Leeruitkomst 1:
Je geeft actief sturing aan je eigen professionaliteit, je eigen (studie)loopbaan en je eigen ontwikkeling. Daarvoor zijn drie bouwstenen nodig: persoonlijke effectiviteit, moreel handelen en reflecteren/leren. Je neemt initiatieven, werkt planmatig en gedisciplineerd. Je handelt assertief, neemt verantwoordelijkheid voor jouw resultaten en wilt en kunt hierop ook worden aangesproken. Je kent jouw waarden en drijfveren, maakt bewuste keuzes en handelt volgens expliciete beroepsspecifieke ethische codes, reglementen en gedragsregels. Je reflecteert op het eigen handelen, refereert het aan de gestelde doelen en aan de visie op het beroep. Je verbindt hier conclusies aan en zet verbeteracties in gang. Je komt op basis hiervan tot ontwikkeling van je persoonlijke effectiviteit en efficiency.

Leeruitkomst 2: 

Je kent het krachtenveld waarin de HR-professional opereert en bent hierin ondernemend en gericht op samenwerking. Je hebt daarbij oog voor verschillende belangen en motieven en houdt hier op integere wijze rekening mee. Je herkent maatschappelijke ontwikkelingen, analyseert deze, ziet kansen en stemt het eigen handelen daar proactief op af. Je legt contacten legt met HR-relevante relaties, communiceert hiermee helder en open en benut deze contacten op respectvolle en efficiƫnte wijze. Je werkt samen met (internationale) partners, bouwt en onderhoudt een professioneel netwerk. Je bent sociaal en communicatief vaardig, zowel in direct contact als op schrift of met behulp van sociale media. Daarbij sluit je aan bij de kernmerken van de doelgroep. Je onderkent de invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op individuen en/of onderdelen van de organisatie en kunt deze beslissingen of activiteiten verbinden aan de strategie van de organisatie.

Inhoud

In een werksituatie waar meer mensen samenwerken kunnen er makkelijk conflicten ontstaan. Bijvoorbeeld, over welke taak prioriteit heeft, wie wat precies moet doen of naar welk project het schaarse geld moet gaan. Er is dan sprake van tegengestelde belangen of opvattingen. Conflicten bestaan niet alleen tussen personen, maar kunnen ook ontstaan tussen een persoon (de directeur) en een instituut (de ondernemingsraad).

Ook als HR-adviseur krijg je te maken met conflicten in werksituaties. Het komt regelmatig voor dat een HR-adviseur wordt gevraagd om te bemiddelen en als neutrale partij op te treden bij arbeidsconflicten. Het is daarom van belang om te beschikken over basiskennis rondom conflicten en vooral over vaardigheden om de het gesprek te kunnen leiden als de conflictpartijen bij jou aan tafel zitten.
In deze training ga je aan de slag met gesprekken rondom (arbeids)conflicten en leer je hoe je (in de rol van HR-adviseur) in een gesprek tussen twee gesprekspartners kan bemiddelen.
Je leert bijvoorbeeld over je eigen houding en voorkeur in een conflict, verschillende fases in een conflict en hoe constructief met emoties om te gaan. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden.


Let op! : deze training kan niet worden gekozen als je de minor Conflictmanagement hebt gevolgd.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde