Vak: EBP in de praktijk credits: 6

Vakcode
HVVB19EBPPLP1
Naam
EBP in de praktijk
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Palsma
Werkvormen
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • EBP in de praktijk - Stage

Leeruitkomsten

De student:
  • is in staat een antwoord te geven op een, middels literatuuronderzoek te beantwoorden, passend vraagstuk over midden-complexe zorgverlening op de praktijkleerplaats (LPS: 2.2.6, 4.1.4, 4.2.4, 4.2.5);
  • laat zien de verworven kennis toepasbaar te kunnen maken voor de praktijkleerplaats en zet hierbij passende communicatie in (LPS: 4.3.12, 4.3.13).

Inhoud

Bij deze module Evidence Based Practice in de praktijk verdiep je je in de zorgverlening en hoe EBP daarin een plaats heeft/krijgt. Op basis van zorgsituaties uit de eigen praktijkleerplaats pas je tevens zelf de basisstappen van EBP methodiek toe.
 
Deze module bouwt voort op dat wat je in jaar 1 hebt geleerd, maar nu dan met casuïstiek uit de praktijk als startpunt voor het formuleren van een vraag die middels literatuurstudie te beantwoorden is. De basisstappen van de EBP methodiek toepassend, formuleer je op basis van het literatuuronderzoek een passend advies richting jouw afdeling; dit d.m.v. een posterpresentatie. Tijdens het ondersteunend onderwijs kun je tussenproducten mogelijk presenteren voor feedback en het bespreken van de voortgang. Je levert uiteindelijk een schriftelijk product in, dat een weergave is van de literatuurstudie en de overwegingen die jij hebt gemaakt om zowel het advies als de vormgeving van de presentatie aan te laten sluiten bij de praktijkleerplaats. De docentbegeleider beoordeelt de uitwerking en uitvoering van de praktijkopdracht. De werkbegeleider levert een bijdrage aan deze beoordeling door inhoudelijk input aan te leveren in de vorm van waarderingsformulieren. 
 
Reflectie op de leeruitkomsten van deze praktijkopdracht (en wat ermee te doen voor het vervolg) lever je schriftelijk in na verkregen feedback op toetsing. Daaruit voortvloeiende ontwikkelpunten zouden door jou meegenomen kunnen worden tijdens het vervolg van de stage en kan input leveren voor bijvoorbeeld de invulling van de leerlijn CPO (Continue Professionele Onwtikkeling). Aangeboden intervisie momenten in het ondersteunend onderwijs kunnen hierin tevens helpend zijn. 
 
Wanneer je deze module zou willen afronden hangt van jouw planning en ontwikkeling af. Als je wilt herkansen (uiterlijk week 18) betekent dat je voor de eerste kans op tijd moet zijn met inleveren. Rond week 14 (iom docentbegeleider). 

Deze module vormt samen met de Module Werken aan Gezondheid, Module Beargumenteren van Zorg en de toets Eindbeoordeling een geheel aan toetsen dat samen de PLP1 vormt. PLP1 onderdelen moeten voldoende afgerond zijn alvorens door te mogen naar de PLP2 (zie ook instapeisen bij PLP2).

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde