Vak: Beargumenteren van zorg propedeuse niveau 1 credits: 20

Vakcode
HVVP24BVZ1
Naam
Beargumenteren van zorg propedeuse niveau 1
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
20
Taal
Nederlands
Coördinator
J.D. van Wieren
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondersteunen zelfmanagement - Overige toetsing
  • Persoonsgerichte communicatie - Overige toetsing
  • Verpleegkundig proces - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leerwegonhankelijke leeruitkomsten:

  1. De beginnende beroepsbeoefenaar stelt met de zorgvrager en diens naasten door middel van klinisch redeneren, gebaseerd op evidence based practice, de behoefte aan verpleegkundige zorg vast en verleent deze zorg in complexe situaties.   
  2. De beginnende beroepsbeoefenaar stimuleert op cultureel sensitieve wijze het zelfmanagement van de zorgvrager en diens naasten, en sluit daarbij aan bij de behoeften van de zorgvrager en diens naasten.      
  3. De beginnende beroepsbeoefenaar communiceert op persoonsgerichte en interprofessionele wijze met de zorgvrager, diens naasten en betrokken zorgprofessionals zodat aangesloten wordt bij de behoefte van de zorgvrager en diens naasten.        
Indicatoren niveau 1:
 
  • Kan aan de hand van passende modellen en theorieën informatie verzamelen en combineren vanuit diverse bronnen in de verschillende fasen van het verpleegkundig proces.   
  • Stelt op basis van aangereikte theorieën en classificaties met betrekking tot klinisch redeneren het verpleegkundig proces vast en maakt keuzes op basis van de stappen van EBP.   
  • Kan passende gesprekvaardigheden gebruiken om op persoonsgerichte en professionele wijze aan te sluiten bij (communiceren met de zorgvrager en dien naasten.  
  • Kan beschikbare (zorg)technologie, app's en data inzetten ter ondersteuning van professionele en persoonsgerichte communicatie met als doel het versterken van het zelfmanagement van de zorgvrager en diens naasten.  

CanMedsrol: Zorgverlener, communicator, reflectieve EBP-professional 

Kernbegrippen uit BN2020 opleidingsprofiel 

  • Klinisch redeneren: Het continu procesmatig gegevens verzamelen en analyseren gericht op het vaststellen van vragen en problemen van de zorgvrager, en het kiezen van daarbij passende zorgresultaten en interventies.  
  • Uitvoering van zorg: Het verlenen van integrale zorg door zelfstandig alle voorkomende (inclusief voorbehouden en risicovolle) verpleegkundige handelingen in complexe zorgsituaties uit te voeren met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en vanuit een holistisch perspectief.  
  • Zelfmanagement versterken: Het ondersteunen van zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven.  
  • Persoonsgerichte communicatie: Het actief luisteren naar de zorgvrager, informeren van de zorgvrager en deze in staat stellen keuzes te maken in de zorg en de zorgvrager als uniek persoon benaderen; op een natuurlijke manier gids, coach, expert of adviseur zijn, afhankelijk van het moment en de omstandigheden   
  • Inzet Evidence based practice (EBP): Het in samenspraak met de zorgvrager (en/of diens netwerk), collega’s en andere disciplines afwegen van (1) actief gezochte recente (verpleegkundige) kennis uit (wetenschappelijke) literatuur, richtlijnen of protocollen, (2) professionele expertise en (3) persoonlijke kennis, wensen en voorkeuren van de zorgvrager en/of diens netwerk  

Competentie beheersingsniveau (CBN, 2022)

Binnen het eerste niveau is sprake van een midden complexe context waarbij de focus ligt op het methodisch toepassen van kennis en vaardigheden a.d.h.v. richtlijnen en protocollen in variërende maar soortgelijke situaties. De aard van de taak is gestructureerd waarbij bekende methoden worden toegepast.   Er is een opbouw in zelfsturing wat leidt tot een deels gestuurde, deels ongestuurde begeleiding. Met begeleiding tijdens de voorbereiding en de uitvoering waarbij aandacht is voor het leren van (strategische) planning, self-efficacy, motivatie en reflectie. De reflectie op het handelen is gericht op het weten en begrijpen, waarbij de focus ligt op vernieuwing.

Professionele identiteitsontwikkeling

De kernbegrippen, verpleegkundige leiderschap, professioneel gedrag, onderzoekend vermogen, professionele reflectie en morele sensitiviteit zijn ondergebracht bij de persoonlijke en professionele (identiteit)ontwikkeling. Deze kernbegrippen vormen een cluster met eigen leeruitkomsten en zijn in het curriculum geïntegreerd opgenomen in de deskundigheidsgebieden


Leeruitkomsten 

  1. De beginnende beroepsbeoefenaar toont verpleegkundig leiderschap, professioneel gedrag, onderzoekende houding en morele sensitiviteit binnen het verpleegkundig handelen om de persoonlijke en professionele (identiteits) ontwikkeling (en positionering binnen de organisatie) te versterken  
  2. De beginnende beroepsbeoefenaar reflecteert op betekenisvolle situaties ten aanzien van de persoonlijke en professionele (identiteits) ontwikkeling.

Indicatoren niveau 1
  • Neemt initiatief in het voeren van regie over de zorgverlening aan de zorgvrager en diens naasten vanuit vakinhoudelijke deskundigheid en werkt hierin interprofessioneel samen  
  • Handelt naar de professionele standaard, wet-en regelgeving, de beroepscode en neemt verantwoordelijkheid voor eigen handelen  
  • Toont een kritische onderzoekende en reflectieve (basishouding) en verantwoord het handelen vanuit verschillende (wetenschappelijk) kennisbronnen.    
  • Toont compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de zorgvrager en kan een relatie leggen met de moreel-ethische context van de zorgverlening. 
  • Reflecteert methodisch op betekenisvolle situaties waarbij opgedane inzichten leiden tot het experimenteren van nieuw gedrag. 
Kernbegrippen uit BN2020 opleidingsprofiel  
  • Professionele reflectie: Het kritisch beschouwen van het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden en het in (mono- en multidisciplinaire) besprekingen oer zorgvragers betrokken en zorgvuldig argumenteren, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager vanuit het besef dat zorg een moreel-ethische praktijk behelst.  ​​​​​​
  • Onderzoekende houding (a): Het tonen van een kritische, onderzoekende en reflectieve (basis)houding en het verantwoorden van het handelen vanuit (verschillende) kennisbronnen in zorgsituaties en bij zorg- en organisatievraagstukken.   
  • Morele sensitiviteit: het tonen van een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en de daarbij horende emoties va de zorgvrager en het daarop reageren met passend en persoonsgericht gedrag waarin de zorgvrager zich gehoord en begrepen voelt.  
  • Verpleegkundig leiderschap: het initiatief nemen in het voeren van regie over het eigen vakgebied vanuit ondernemende, coachende en resultaatgerichte houding.  
  • Professioneel gedrag: Het handelen en zich gedrag naar de professionele standaard en de beroepscode, verantwoordelijkheid nemen in het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots.    
 

    Inhoud

    Narratief  
     

    Als zorgverlener is de verpleegkundige gericht op het versterken van het zelfmanagement van mensen in hun sociale context waar dat mogelijk is. De behoefte aan verpleegkundige zorg komt tot stand door middel van het klinisch redeneren van de verpleegkundige.  Klinisch redeneren is een continu proces van gegevensverzameling en analyse gericht op de vragen en problemen van de zorgvrager en diens naasten.  Het verpleegkundig denken en handelen oftewel het klinisch redeneren kan in de verschillende werkvelden op verschillende manieren methodisch vormgegeven zijn. De verpleegkundige toont hierin een kritische, onderzoekende en reflectieve (basis) houding en verantwoordt het handelen vanuit verschillende kennisbronnen (EBP). In dit proces richt de verpleegkundige zich op risico inschatting, vroeg signalering, probleemherkenning, interventie en monitoring (LOOV, 2016).   


    Toetsing
    Tijdens deze module werk je aan het behalen van de leeruitkomsten. Voor deze leeruitkomsten zijn bijbehorende indicatoren opgesteld, de indicatoren zijn een verduidelijking en concretisering van de leeruitkomst.  

    Je verzamelt bewijsstukken zowel op individueel niveau als in groepsproducten. Deze bewijsstukken zijn gekoppeld aan de indicatoren. Alle indicatoren moeten uiteindelijk voldoende zijn behaald om hiermee de leeruitkomst te kunnen aantonen. Omdat het belangrijk is dat je voldoende ruimte krijgt voor je persoonlijke ontwikkeling ontvang je feedback op het bewijsstuk én de wijze waarop je hebt gewerkt aan dit bewijsstuk aan de hand van een one-point-rubric Hiermee krijg je inzicht of het bewijsstuk onder, op of boven het niveau is. 

    Daarmee krijg je inzicht in je eigen leerproces en weet je welke stappen je nog moet nemen om uiteindelijk de leeruitkomsten te kunnen behalen. Deze bewijsstukken worden inclusief feedback verzameld in een portfolio. Aan het einde van de module wordt op basis van de leeruitkomsten en de bewijsstukken een eindbeoordeling gegeven. 

    Inhoud en opdrachten  

    Tijdens deze module krijg je meer inzicht in het verpleegkundig proces aan de hand van verschillende methodieken en verpleegkundige classificaties. Je leert aan de hand van het maken van diverse zorgplannen wat het verpleegkundig proces inhoudt en je laat zien dat je in staat bent om systematisch, valide en betrouwbaar informatie te verzamelen en te combineren in de verschillende fasen van het verpleegkundig proces. Je voert het verpleegkundig proces binnen een gesimuleerde context (en tijdens een stage in de authentieke context waar mogelijk) uit waarbij je reflecteert op je eigen handelen.  Ook breng je, door het uitwerken van een vraagstuk, in kaart hoe de verpleegkundige zorg eruit ziet binnen de levenseinde fase.  

    Daarnaast leer je om aan de hand van de stappen van EBP verpleegkundige interventies te onderbouwen om zo tot een aanbeveling voor de zorgvrager en het team te komen.  Je krijgt communicatieve vaardigheidslessen waarin je aan de hand van diverse gespreksmodellen basis communicatieve vaardigheden eigen maakt en kunt dit demonstreren en onderbouwen zodat je op een persoonsgerichte en professionele wijze met de zorgvrager en diens naasten communiceert. Je maakt (indien nodig) hiervoor gebruik van beschikbare ICT-mogelijkheden met als doel het zelfmanagement van de zorgvrager en diens naasten te versterken. 

    Tijdens de beroepsoriëntatie oriënteer je je binnen een zorginstelling op je toekomstig beroep en ontwikkel je een beroepsbeeld. Je brengt vervolgens in kaart op welke wijze invulling wordt gegeven aan het verpleegkundig proces en de rol van de verpleegkundige en samenwerkingspartners in de organisatie. 

    Professionele identiteitsontwikkeling

    Binnen deze module wordt gewerkt aan de persoonlijke en professionele (identiteit) ontwikkeling in een cyclisch proces, gericht op leerdoelen, zelfevaluatie en reflectie.   
      
    De kernbegrippen verpleegkundig leiderschap, professioneel gedrag, onderzoekend vermogen, morele sensitiviteit en professionele reflectie zijn onderdeel van de leeractiviteiten en bewijsstukken van de verschillende deskundigheidsgebieden. Aan het einde van elke module wordt reflecties aangeleverd gebaseerd, op voor de student, betekenisvolle situaties gericht op de professionele (identiteit) ontwikkeling. Deze reflecties worden opgenomen in het portfolio die is samengesteld voor desbetreffende module. De reflecties worden beoordeeld op de toegepaste reflectiemethodiek. De verzamelde reflecties dienen tevens als input voor het verpleegkundig pleidooi aan het einde van de opleiding.  
      
    Daarnaast wordt binnen de kerngroepen doorlopend aandacht besteed aan de persoonlijke en professionele (identiteit) ontwikkeling. Dit krijgt inhoud door het cyclisch (laten) invullen van de competentiescan, het opstellen van persoonlijke leerdoelen en het uitvoeren van een zelfevaluatie. De kernbegrippen verpleegkundig leiderschap, professioneel gedrag, morele sensitiviteit, onderzoekende houding vormen de basis van de competentiescan.  

     

    Opgenomen in opleiding(en)

    School(s)

    • Academie voor Verpleegkunde