Vak: Van kind tot volwassene 3 credits: 5
- Vakcode
- LOVB24VOL3
- Naam
- Van kind tot volwassene 3
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- N.J. van den Oever
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student demonstreert, op professionele wijze, een logopedische behandeling gericht op eet- ,drink- of communicatieproblemen bij volwassen of kinderen met neurologisch letsel en houdt hierbij rekening met diens cognitieve beperkingen, hulpvraag en niveau van het ICF.
Inhoud
Deze module richt zich op complexe eet-, drink- en communicatieproblematiek als gevolg van neurologisch letsel bij zowel kinderen als ook bij volwassenen. Hierbij valt te denken aan kinderen met cerebrale parese en/of ernstige meervoudige beperkingen en volwassenen met afasie, dysartie en dysfagie. Bij beide doelgroepen is er sprake van problemen in de cognitie. Bij kinderen met neurologisch letsel verloopt de cognitieve ontwikkeling afwijkend of sterk vertraagd. Bij volwassenen ontstaan er cognitieve veranderingen als gevolg van neurologisch letsel. Dit heeft consequenties voor het leren en de motoriek. De student leert hiermee om te gaan bij het opstellen en uitvoeren van het logopedisch handelingsplan op de verschillende ICF-niveaus.
CanMEDS (vetgedrukt wat er wordt getoetst)
logopedist : 3,4,6,7,8,9
professional :1,2,4
Communicator 1,2,4,5
CanMEDS (vetgedrukt wat er wordt getoetst)
logopedist : 3,4,6,7,8,9
professional :1,2,4
Communicator 1,2,4,5
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies