Vak: Gerodontologie en mondzorg voor specifieke doelgroepen; toepassingen credits: 3

Vakcode
MHVB21CLL3B2
Naam
Gerodontologie en mondzorg voor specifieke doelgroepen; toepassingen
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Communicatie assessment - Assessment
  • Theorie - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De student:
1. Past kennis over de mondzorg van verschillende specifieke groepen toe op een casus, waarbij de student uitlegt wat de (mond-)gezondheidsproblemen betekenen voor de mondzorg en behandeling.
2. Past het begrip ‘healthy ageing’ en veroudering in het algemeen toe op een casus.
3. Herkent de gevolgen van veel voorkomende ziektebeelden, geneesmiddelen en (bij-)werkingen daarvan op de mond(zorg) van specifieke groepen cliënten en past deze kennis toe op casuïstiek.
4. Ontwerpt  aan de hand van casuïstiek (papieren patiënt) een behandeladvies en zorgplan voor (collega’s in het zorgverlenersspectrum rondom) de specifieke groepen.
5. Betrekt in een casus ethische aspecten die een rol spelen bij de specifieke groepen cliënten.
6. Verklaart het spanningsveld tussen beperkte financiële middelen of praktische organisatie, en behandelnoodzaak en -behoefte  op individueel en populatieniveau, in verschillende woonsituaties.
7. Past patiëntgerichte communicatievaardigheden toe om  gezondheidsvaardigheden, autonomie in besluitvorming en zelfmanagement bij specifieke zorggroepen te bevorderen en reflecteert hierbij op ontvangen feedback.

CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
- 7 Professionaliteit en kwaliteit

Beheersniveau 2 Gevorderd
 

Inhoud

In blok 3.2 verdiept de student zich verder in de mondzorg voor een aantal specifieke patiëntgroepen, zoals (kwetsbare) ouderen, mensen met een lichamelijke en/ of verstandelijke beperking, angstige patiënten of patiënten met psychische of psychiatrische problematiek, chronisch zieken, mensen met een verslaving en andere kwetsbare groepen in de Nederlandse samenleving. Kennis uit blok 3.1 wordt toegepast op casuïstiek en studenten kunnen aan het eind van het blok een behandel- en zorgadvies geven aan specifieke patiënten en eventueel zorgverleners die betrokken zijn bij deze patiënten. Daarbij wordt rekening gehouden met allerlei aspecten van patiënten en hun omgeving, zoals de gezondheid, medicatiegebruik, ethische aspecten, financiële- en organisatorische aspecten en communicatie. In de communicatiepractica zullen studenten de kennis uit blok 3.1 toepassen en oefenen studenten met communicatievaardigheden bij specifieke doelgroepen.

Verplichte aanwezigheid
Omdat binnen deze onderwijseenheid geoefend wordt met simulatiepatiënten van diverse specifieke patiëntgroepen, geldt verplichte aanwezigheid bij de communicatiepractica. Van de practica mogen studenten maximaal 1 bijeenkomst missen. Bij twee gemiste bijeenkomsten volgt een reparatieopdracht. Bij meer dan twee gemiste communicatiepractica of niet tijdige inlevering van de reparatieopdracht, wordt een student uitgesloten van deelname aan de toetsing van het communicatie assessment. 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies