Vak: De startbekwame mondhygiënist credits: 1

Vakcode
MHVB24ILL4E
Naam
De startbekwame mondhygiënist
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Douma
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • TOETS-01 - Assessment

Leeruitkomsten

De student werkt zelfstandig en 
 
1. licht vanuit sociale situaties binnen en buiten de opleiding toe wat de eigen  zelfdefinitie is in relatie tot het beroep van mondhygiënist en hoe deze is veranderd vanaf het begin van de opleiding. 
 
2. licht ten behoeve van interprofessionele samenwerking toe, hoe het zorgdomein van de mondhygiënist overlapt met dat van andere beroepsgroepen.  
 
3. licht ten behoeve van interprofessionele samenwerking toe met welke beroepsgroepen de student heeft kennisgemaakt en licht daarbij toe hoe attitudes en stereotypen ten aanzien van deze beroepen zijn veranderd.  
 
4. ontwerpt een interprofessioneel behandelplan volgens in de mondzorg geldende relevante richtlijnen en protocollen en motiveert de gemaakte keuzes. 
  
5. reflecteert betekenisvol op het eigen onderzoekend vermogen en de relatie tussen dit vermogen en de eigen professionele identiteit als beginnend mondzorgprofessional enerzijds en de positie ervan in het (para-)medisch vakgebied anderzijds. 
 

CanMEDS rollen: 
- 1 Vakinhoudelijk handelen 
- 2 Communicatie 
- 3 Samenwerking 
- 4 Kennis en wetenschap 
- 5 Maatschappelijk handelen 
- 6 Organisatie 
- 7 Professionaliteit en kwaliteit 
 
Beheersniveau 3 Startbekwaam 


 

Inhoud

Deze onderwijseenheid vormt de afsluiting van de klinische leerlijn binnen de opleiding mondzorgkunde.
In jaar 1, 2 en 3 heeft de student laten zien waar diegene staat binnen diens professionele ontwikkeling. Gedurende de opleiding werkt de student aan de ontwikkeling van de CanMEDS tot eindniveau en reflecteert op diens professionele positie.
PLL4 de startbekwame mondhygiënist vormt het afsluitend assessment van deze ontwikkeling, waarin de student aantoont startbekwaam te zijn om na het afstuderen als mondhygiënist in het werkveld aan de slag te gaan.
In het assessment laat de student zien dat: 
-  er een holistisch beeld op patiënt en zorg is ontwikkeld 
-  een duidelijke visie te kunnen ontwikkelen op een patiëntencasus
-  er een heldere visie is op de eigen (inter)professionele identiteit 
-  er een visie ontwikkeld is op de samenwerking met andere professionals binnen en buiten de mondzorg
-  het onderzoekend vermogen voldoende ontwikkeld is om verantwoorde keuzes te maken in relatie tot de beroepsuitoefening en patiëntenzorg
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies