Vak: Interne stage: alg. praktijk team jaar 4 credits: 6

Vakcode
MHVH4PLLB
Naam
Interne stage: alg. praktijk team jaar 4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
K.F. Krakau de Jong
Werkvormen
  • Patient Behandeling
  • Werkvorm 1
Toetsen
  • Interne stage: alg. praktijk team jaar 4 - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

De student kan zelfstandig met slechts een incidentele aanwijzing, bij eigen patiënten en patiënten uit het Algemene Praktijk Team, op de kliniek van het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM):
1. Gegevens verzamelen, analyseren en interpreteren.
2. Diagnose stellen.
3. Zorg- en behandelplannen opstellen, bespreken en uitvoeren.
4. Samenwerken, overleggen en bijdragen aan bedrijfsvoering binnen een klinisch team.
5. Regie voeren over een eigen patiëntengroep.
7. De kwaliteit van eigen handelen verantwoorden en verbeteren door middel van reflectie.
8. De eigen deskundigheid evalueren en verbeteren.
9. Het beroep en de eigen deskundigheid profileren in de samenwerking met anderen.

CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 2 Communicatie
- 3 Samenwerking
- 4 Kennis en wetenschap
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
- 7 Professionaliteit en kwaliteit

Beheersniveau 3 Startbekwaam


 

Inhoud

Zowel de derde – als de vierdejaars studenten Mondzorgkunde hebben een dag in de week een Algemene Praktijk Team. Naast de Mondzorgkunde studenten zijn ook de studenten van de master Tandheelkunde ingedeeld in de teams. De nadruk tijdens de interne stage AP Team jaar 4 ligt op samenwerking en het doen van (aanvullend) onderzoek, diagnostiek en zorg- en behandelplanning bij meer complexe patiënten. Onderzoek kan bestaan uit screening, evaluatieonderzoek, periodiek mondonderzoek, het maken van röntgenfoto’s en het maken van een pocket- of parodontiumstatus. In het team wordt de (preventieve) basiszorg uitgevoerd gericht op verbetering van de mondgezondheid. Tevens geeft de student voorlichting en instructie op het gebied van de mondzorg en voedingsadviezen ter voorkoming van cariës, gingivitis en parodontitis. De student Mondzorgkunde indiceert de behandeling van primaire cariës en verwijst naar de meest geschikte behandelaar. Indien nodig kan de student anesthesie geven voorafgaand aan de behandeling. Iedere student krijgt de regie over een aantal patiënten gedurende deze en werkt samen met anderen voor een optimale zorg voor de patiënt. 

Tijdens deze interne stage wordt gewerkt aan de hand van 5 professionele activiteiten (EPA):
EPA 1: Het uitvoeren van een mondonderzoek
EPA 2: Het opstellen van een individueel behandelplan
EPA 4: Het bieden van preventieve zorg en het uitvoeren van niet-restauratieve behandelingen
EPA 5: Het begeleiden en behandelen van een patiënt met een parodontaal probleem         
EPA 7: Restaureren met plastische materialen (indien van toepassing)

Deze professionele activiteiten zijn gekoppeld aan de CanMEDS uit het opleidingsprofiel Mondzorgkunde. Gedurende de interne stage APT4 verzamelt de student in een portfolio feedback en bewijzen die de voortgang en mate van competent zijn aantonen. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies