Vak: Ondernemingsplan credits: 5

Vakcode
ONVA22ONP
Naam
Ondernemingsplan
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Vogel
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemingsplan - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
1.1 De student herkent kansen  
1.3 de student heeft een toekomstvisie
1.4 De student draagt voorbeelden aan van ideeën die waarde hebben voor hemzelf en anderen
2.1 De student is zelfbewust en zelfredzaam.
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact.
2.5 De student zet anderen in beweging.
3.4 De student werkt met anderen.


Leeruitkomsten
De student:
  1. beschrijft zichzelf als ondernemer met persoonlijke gegevens, motieven, kwaliteiten en ambities en ontwikkelpunten bij de eigen onderneming.
  2. beschrijft het plan voor de eigen onderneming met de bedrijfsgegevens, het bedrijfsconcept/idee en de stand van zaken.
  3. beschrijft de markt voor de eigen onderneming aan de hand van relevante trends en ontwikkelingen, de gekozen doelgroep, de concurrentie en de eigen positie in de markt.
  4. beschrijft het marketingplan voor de eigen onderneming aan de hand van de 5 P's (product, prijs, plaats, promotie en personeel)
  5. stelt een financieel plan op voor de eigen onderneming met aandacht voor de investerings-, de financierings-, de exploitatie en de liquiditeitsbegroting  alsmede een begroting van de eigen privé-uitgaven
  6. beschrijft de belangrijkste juridische aspecten bij de eigen onderneming.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
In de eerste periode van dit studiejaar heeft de student een eigen bedrijfsconcept (door)ontwikkeld. De student heeft het bedrijfsconcept of idee niet (langer) alleen maar in zijn hoofd, maar hij heeft dit uitgewerkt tot een prototype en beschreven in een portfolio. Dit portfolio heeft de student in een presentatie toegelicht en hij heeft feedback ontvangen.

In deze tweede periode gaat de student een ondernemingsplan schrijven bij het eigen (door)ontwikkelde bedrijfsconcept. Dit heeft als doel om de haalbaarheid van het eigen bedrijfsconcept te onderzoeken en indien mogelijk aan te tonen; heeft de student daadwerkelijk een gat in de markt ontdekt? En op welke wijze en binnen welke termijn kan de student dat tot een succes maken?

In het ondernemingsplan beschrijft de student zichzelf als ondernemer, beschrijft hij de onderneming die hij wil starten, de markt waarop hij zich gaat begeven, het marketingplan en het financiële plan, en de belangrijkste juridische aspecten voor de eigen onderneming. Dit is een eerste versie van het ondernemingsplan dat de student in de loop van de studie verder kan verdiepen en uitwerken en dat de student  later eventueel kan gebruiken als projectplan bij een daadwerkelijk start van de onderneming en om investeerders of financiers te overtuigen van de potentie van de onderneming.
De lessen bestaan afwisselend uit hoorcolleges waarin de theorie achter de onderdelen van een ondernemingsplan wordt uitgelegd en uit het in werkcolleges waarin de student samen met medestudenten werkt aan het eigen ondernemingsplan met begeleiding van de docenten. Daarnaast wordt een ongeveer een dag per week zelfwerkzaamheid van de student verwacht.   

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance