Vak: Ondernemingsplan in uitvoer credits: 5

Vakcode
ONVA22OPU
Naam
Ondernemingsplan in uitvoer
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Vogel
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemingsplan in uitvoer - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:

1.1 De student herkent kansen
1.2 De student laat creativiteit zien 
1.3 de student heeft een toekomstvisie 
2.1 De student is zelfbewust en zelfredzaam
2.2 De student toont motivatie en doorzettingsvermogen
2.3 De student gebruikt middelen in zijn onderneming
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact
2.5 De student zet anderen in beweging
3.1 De student neemt het initiatief
3.2 De student maakt gebruik van planning en beheer
3.4 De student werkt met anderen
3.5 De student leert door ervaring


Leeruitkomsten:
De student:
  1. werkt planmatig en beheerst het marketingplan voor de eigen onderneming verder uit, maakt daarbij gebruik van de kennis en vaardigheden uit de marketinglessen en verwerkt dit in het eigen OP 1.2, waarmee aangetoond wordt dat hij onder begeleiding van een bedrijfscoach en met de steun van kritische vrienden kan werken aan deze complexe taak voor zijn eigen onderneming.                  
  2. stelt planmatig en beheerst een salesplan voor de eigen onderneming op, maakt daarbij gebruik van de in de les aangereikte theorie en van de kennis en vaardigheden uit de lessen commerciële activiteiten en verwerkt dit in het eigen OP 1.2, waarmee aangetoond wordt dat hij onder begeleiding van een bedrijfscoach en met de steun van kritische vrienden kan werken aan deze complexe taak voor zijn eigen onderneming.                                       
  3. bouwt planmatig en beheerst een netwerk op rond de eigen onderneming door relevante evenementen te bezoeken, de stakeholders van de eigen onderneming in kaart te brengen en met minstens een potentiële klant, een potentiële leveranciers en een conculega's in gesprek te gaan over o.a. de sociale- en ecologische impact van de eigen onderneming en verwerkt dit in het eigen OP 1.2, waarmee aangetoond wordt dat hij onder begeleiding van een bedrijfscoach en met de steun van kritische vrienden kan werken aan deze complexe taak voor zijn eigen onderneming.
  4. werkt planmatig en beheerst aan een verbetering van het financieel plan in het eigen ondernemingsplan door de theorie en vaardigheden uit de lessen financiën correct toe te passen en waar nodig deskundige hulp van docenten of financiële experts in te schakelen; waarmee aangetoond wordt dat hij onder begeleiding van een bedrijfscoach en met de steun van kritische vrienden kan werken aan deze complexe taak voor zijn eigen onderneming.                                          
  5. presenteert de wijzigingen/aanvullingen in het eigen ondernemingsplan uit blok 1.2, kan deze toelichten en de consequenties ervan uitleggen.


 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Deze periode staat in het teken van de lancering van het bedrijf. De onderneming moet startklaar gemaakt worden. De puntjes moeten op de i.  Misschien komt de student al zover dat hij de onderneming kan gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. In elk geval zal hij moeten laten zien dat hij planmatig en beheerst aan zijn onderneming kan werken.

Als de student een echte ondernemer is, zal hij ongetwijfeld staan te popelen om het voor het ‘echie’ te doen; het liefst laat hij nu de papieren werkelijkheid achter zich. Maar waarschijnlijk heeft de student ook ontdekt dat het papieren plan nog nog tekortkomingen heeft. Dat sommige aspecten nog beter uitgewerkt moeten worden. Welke verbeteringen in het ondernemingsplan wil de student deze periode realiseren? Direct aan het begin formuleert de student de doelen die hij in deze periode wil bereiken. Hij formuleert SMART (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdbegrensd) eigen doelen op het gebied van het marketingplan, een salesplan, het eigen netwerk en het financiële plan. De student past de theorie uit de marketingcollegs toe op de eigen onderneming, hij werkt ideeën over verkoop heel concreet uit in een eigen salesplan, gaat in gesprek met potentiële klanten, leveranciers en concullega’s om een eigen zakelijke netwerk op te bouwen en zorgt dat hij het financiële plan van de eigen onderneming volledig begrijpt en kan toelichten.

De student wordt hierbij ondersteund met hoorcolleges waarin theorie wordt aangereikt over marketing, sales, netwerken en financieën. Daarnaast kan de student gebruik maken van de hulp van kritische vienden en van docenten die de rol van expert of coach vervullen.    

Als afronding van van deze periode presenteert de student de resultaten die hij deze periode gerealiseerd heeft. Hij evalueert in hoeverre hij zijn doelen heeft bereikt. Welke successen en welke teleurstellingen heeft hij ervaren bij de ondernomen acties? Wat was zijn eigen  aandeel daarin? Wat heeft hij gehad aan de kritische vrienden en aan de bedrijfscoach of anderen? Wat heeft de student geleerd van deze ervaringen voor een volgende keer? 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance