Vak: Marketing credits: 5

Vakcode
ONVA23MKT
Naam
Marketing
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Vogel
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marketing - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Competenties:
Competentiedomein: Kansen en ideeën
  1. De student herkent kansen.
  2. De student laat creativiteit zien.
  3. De student heeft een toekomstvisie.
  4. De student zet ideeën om in een waardevol product of waardevolle dienst.
  5. De student laat zien dat hij ethisch en duurzaam kan denken.
Competentiedomein: Middelen
  1. De student is zelfbewust en zelfredzaam.
  2. De student toont motivatie en doorzettingsvermogen.
  3. De student gebruikt middelen in zijn onderneming.
  4. De student maakt kennis met financiële, ecologische, sociale impact.
  5. De student zet anderen in beweging.
Competentiedomein: Aan de slag
  1. De student neemt het initiatief.
  2. De student maakt gebruik van planning en beheer.
  3. De student gaat om met onzekerheid, onduidelijkheid en risico.
  4. De student werkt met anderen.
  5. De student leert door ervaring.

Leeruitkomsten:
De student:
  • weet wat marketing inhoudt en hoe bedrijven marketing inzetten bij de bedrijfsvoering;
  • weet wat een omgevingsanalyse is hoe dit leidt tot het formuleren van marketingdoelstellingen, strategiebepaling en een operationeel marketingplan;
  • weet hoe het koopgedrag van klanten in verschillende settingen tot stand komt en wat de belangrijkste beïnvloedingsfactoren hierbij zijn;
  • kent de principes van marktsegmentatie, doelmarktbepaling en positionering;
  • kent de hoofdelementen van productmanagement, productstrategieën en dienstenmarketing;
  • kent de verschillende vormen en de toepassing van marketingcommunicatie door bedrijven;
  • kent de basisprincipes voor prijsbeslissingen;
  • kent de basiselementen van het distributiebeleid.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Bij het vak Marketing maakt de student kennis met de essentie van dit belangrijke aandachtsgebied voor ondernemers en leert de student een marketingbeleid uit te stippelen.
Dit vak geeft op een inleidende niveau inzicht in ontwikkelingen, trends en technieken op marketinggebied. Hierbij wordt aandacht besteed aan marketingplanning, koopgedrag, marktsegmentatie, productmanagement en dienstenmarketing, productstrategieën, marketingcommunicatie, prijsbeslissingen en distributiebeleid. Kennis van de marketing helpt ondernemers bij in kaart brengen van de markt en van de eigen positie daarin, met de ontwikkeling van producten en diensten, met de prijsstelling en de promotie van die producten of diensten en met kiezen en inrichten van de juiste distributiekanalen en logistieke processen.

Marketing en Sales liggen in elkaars verlengde. De ondernemer moet aandacht besteden aan zowel de Marketing als de Sales. De ondernemer moet hele grote oren hebben en goed luisteren wat er gaande is op de markt. Wat gebeurt er en wat kan ik ermee? De ondernemer moet kansen zien, maar moet ze ook grijpen door de juiste doelgroepen te selecteren en voor die doelgroepen een optimale marketingmix te ontwikkelen.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance