Vak: Integrale lijn 3 Blik op de groep credits: 10

Vakcode
PBVB24INT3
Naam
Integrale lijn 3 Blik op de groep
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
E. .J. Nieuwenhuijsen
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • (Vak)didactisch handelen - Portfolio assessment
  • Onderzoekend handelen - Portfolio assessment
  • Pedagogisch handelen - Portfolio assessment
  • Professionele identiteit - Portfolio assessment
  • Vakinhoudelijke expertise - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

x LOL1 Pedagogische handelen
x LOL2 (Vak)didactisch handelen
x LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
x LOL4 Onderzoekend handelen
x LOL5 Professionele identiteit

Inhoud

Gedurende dit semester van Integrale lijn staat het thema ‘blik op de groep’ centraal.
De student is gedurende een semester twee dagen per week op de opleidingsschool. Gedurende deze twee dagen is de student zowel in de klas als buiten de klas. De student neemt deel aan werkplekteambijeenkomsten op de opleidingsschool. Binnen de integrale lijn werken studenten aan bewijsstukken die bijdragen aan de persoonlijke identiteit, professionele vaardigheden en de ontwikkeling binnen het werkplekleren. De student wordt hierin begeleid door een instituutsopleider en schoolopleider. In de klas wordt de student begeleid door de werkplekbegeleider (groepsleerkracht).
In het proces van samenwerken en –leren is feedback een belangrijk element: feedback van de werkplekbegeleider, medestudenten, docenten van de PA, de schoolopleider en/of de instituutsopleider. De student voert tussentijds gesprekken met de opleiders en presenteert zijn werk in het werkplekteam om ontwikkeling aan te tonen. Aan het eind van het semester vindt er een eindgesprek op basis van het portfolio plaats, waarna wordt bepaald of de student voldoende ontwikkeling heeft aangetoond.

Naast het werkplekleren, volgt de student colleges op het opleidingsinstituut waarbij ze input krijgen voor het pedagogisch, didactisch en onderzoekend handelen. Tijdens de colleges wordt voortdurend de koppeling gemaakt naar hoe de student de theorie kan inzetten in de groep en de school.

Aan het eind van het semester maakt de student de voortgangstoets. Met de voortgangstoets wordt de ontwikkeling ten aan zien van de landelijke kennisbases Lerarenopleiding basisonderwijs in kaart gebracht. In semester 3 is deze toets formatief.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie