Vak: IWP en onderzoek credits: 5
- Vakcode
- PBVB24OND2
- Naam
- IWP en onderzoek
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- K.M.T. Kleefsman
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Projectonderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Eindopdracht - Opdracht
- Onderzoeksplan - Opdracht
Leeruitkomsten
De student werkt in deze module aan de volgende leerdoelen:
Daarmee werkt de student aan LOL4 Onderzoekend handelen.
Afhankelijk van het onderwerp van het onderzoek, werkt de student ook aan andere LOL’s.
- De student formuleert een onderzoeksvraag uit een aangedragen vraagstuk uit de eigen praktijk in afstemming met belanghebbenden vanuit een onderzoekende houding
- De student bestudeert en gebruikt kritisch wat anderen al gevonden hebben binnen het onderwerp van het vraagstuk
- De student ontwerpt een onderzoekscyclus passend bij het vraagstuk en met passende grondigheid en voert deze systematisch uit.
- De student reflecteert op keuzes in de onderzoekscyclus
- De student deelt de resultaten van onderzoek met belanghebbenden en geeft concrete adviezen voor de praktijk op basis van de conclusie van onderzoek
- De student werk samen met peers en betrokken collega’s uit de beroepspraktijk
Daarmee werkt de student aan LOL4 Onderzoekend handelen.
Afhankelijk van het onderwerp van het onderzoek, werkt de student ook aan andere LOL’s.
Inhoud
De studenten werken bij deze cursus in groepen van ongeveer vier studenten in een projectgroep aan een onderzoeksopdracht van een opdrachtgever uit de beroepspraktijk. De opdrachten volgen waar mogelijk uit samenwerking in innovatiewerkplaatsen.
De studenten doorlopen de hele onderzoekscyclus. Start is een kick-off met de opdrachtgevers/IWP’s om de opdracht te verhelderen en informatie uit de context op te halen. Het onderzoek mondt uit in een beroepsproduct (advies of ontwerp) met onderbouwing door uitwerking van de onderzoekscyclus voor de opdrachtgever.
De student gebruikt samenwerkvaardigheden in zowel de samenwerking met studenten als met de opdrachtgever.
De student presenteert het beroepsproduct en onderzoek aan de opdrachtgever in de beroepspraktijk. Hierbij vindt uitwisseling plaats met andere deelnemers aan opdrachten vanuit dezelfde opdrachtgever.
Verplichte literatuur: Van der Donk, C. en Van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. ISBN 9789046907320
De studenten doorlopen de hele onderzoekscyclus. Start is een kick-off met de opdrachtgevers/IWP’s om de opdracht te verhelderen en informatie uit de context op te halen. Het onderzoek mondt uit in een beroepsproduct (advies of ontwerp) met onderbouwing door uitwerking van de onderzoekscyclus voor de opdrachtgever.
De student gebruikt samenwerkvaardigheden in zowel de samenwerking met studenten als met de opdrachtgever.
De student presenteert het beroepsproduct en onderzoek aan de opdrachtgever in de beroepspraktijk. Hierbij vindt uitwisseling plaats met andere deelnemers aan opdrachten vanuit dezelfde opdrachtgever.
Verplichte literatuur: Van der Donk, C. en Van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. ISBN 9789046907320
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie