Vak: Pedagogiek en didactiek 2 – Klassenmanagement credits: 5

Vakcode
PBVP21PD2
Naam
Pedagogiek en didactiek 2 – Klassenmanagement
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.M. Kloen-de Koning
Werkvormen
Toetsen
  • Klassenmanagement - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

1.1 De student past het begrip pedagogisch klimaat toe op het handelen van de leerkracht en op praktijkvoorbeelden.


2.1 De student heeft kennis over het hedendaagse onderwijssysteem in Nederland en onderzoekt diverse visies op onderwijs en past deze kennis toe op het formuleren van een eigen onderwijsvisie.

3.1 De student past kennis over klassenmanagement toe op een zelf te ontwikkelen en onderbouwde pedagogische interventie.


4.1 De student kent de basisbehoeften van leerlingen en beredeneert wat de groep nodig heeft om tot (samen)werken te komen.


11.1 De student werkt aan het onderzoekend vermogen door observaties te koppelen aan vraagstukken die komen uit de groep.

14.1 De student past de kennis over systemen rondom het opgroeien en leren van de leerling toe in praktijkvoorbeelden.


Deze leeruitkomsten dragen bij de aan volgende programmaleeruitkomsten op propedeuse niveau:

1. De opleidingsbekwame leraar draagt bewust bij aan een veilige leeromgeving.
2. De opleidingsbekwame leraar past basale theoretische kennis over ontwikkelings- en pedagogische theorieën toe.
3. De opleidingsbekwame leraar voert pedagogische interventies uit op groepsniveau en als reactie op signalen vanuit leerlingen.
4. De opleidingsbekwame leraar handelt in de omgang met leerlingen en in zijn onderwijs naar de basisbehoeften van leerlingen.
14. De opleidingsbekwame leraar onderzoekt hoe leraren opvoeders betrekken bij de ontwikkeling van leerlingen

Inhoud

PD2 gaat over de kennis en vaardigheden die een leerkracht nodig heeft om een zo optimaal mogelijk leer-, ontwikkel-, en werkklimaat te creëren voor de leerlingen in de groep. Het gaat hierbij om regels, de klasinrichting, de lesinhoud, de methoden, de manier van werken, de instructie en de relatie tussen leerkracht en leerlingen. De studenten onderzoeken diverse onderwijsvisies.

Daarnaast leer je waarom je als leerkracht een onderzoekende houding nodig hebt in de klas om aan te kunnen sluiten bij wat kinderen nodig hebben.
Je past de kennis die je opdoet toe op een aantal zelf te ontwerpen pedagogische en didactische interventies.
Theoretische kennis over klassenmanagement wordt in de integrale opdracht ingezet om te kunnen werken aan praktijkvaardigheden.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie