Vak: Rekenen-Wiskunde 2 – Verhoudingen credits: 5
- Vakcode
- PBVP21REW2
- Naam
- Rekenen-Wiskunde 2 – Verhoudingen
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S. Vellinga
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Verhoudingen - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De student werkt aan de volgende leeruitkomsten binnen het domein Verhoudingen:
1. De student demonstreert rekenvaardigheid en gecijferdheid op referentieniveau 3S, zoals vastgelegd in de Kennisbasis
2. De student legt uit hoe rekenvaardigheden uit het basisonderwijs voorbereiden op en terugkomen in het voortgezet onderwijs
3. De student hanteert de wiskundige kennis en vaardigheden die nodig zijn om rekenen-wiskunde te onderwijzen in het basisonderwijs.
4. De student beschrijft het verloop van de reken-wiskundige ontwikkeling van leerlingen en de misconcepties die hierbij kunnen voorkomen.
5. De student past vakdidactische kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het onderwijzen van rekenen-wiskunde en het verhelpen van misconcepties toe.
6. De student beschrijft de opbouw van het curriculum en de leerlijnen.
7. De student geeft voorbeelden van (les)materiaal dat gebruikt kan worden binnen het rekenonderwijs.
Deze leeruitkomsten dragen bij de aan volgende landelijke leeruitkomstgebieden op propedeuseniveau:
- Pedagogisch handelen,
- (Vak)didactisch handelen,
- (Vak)inhoudelijke expertise, en
- Professionele identiteit
Inhoud
Binnen de cursus Verhoudingen oriƫnteert de student zich op het rekenonderwijs zoals dat wordt gegeven in het basisonderwijs.
De student leert de leerlijnen van het domein Verhoudingen kennen, het daarbij behorende begrippenapparaat en leert didactisch te handelen.
De student ontwikkelt zijn eigen professionele gecijferdheid en leert deze in te zetten ten behoeve van het ontwikkelen en het geven van onderwijs.
De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale, om onderwijs binnen het domein Verhoudingen te ontwikkelen.
Onderwerpen die aan bod komen zijn:
Toetsing:
De toetsing bestaat uit twee onderdelen:
De student leert de leerlijnen van het domein Verhoudingen kennen, het daarbij behorende begrippenapparaat en leert didactisch te handelen.
De student ontwikkelt zijn eigen professionele gecijferdheid en leert deze in te zetten ten behoeve van het ontwikkelen en het geven van onderwijs.
De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale, om onderwijs binnen het domein Verhoudingen te ontwikkelen.
Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Samenhang verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen
- Verhoudingen
- Procenten
- Breuken
- Kommagetallen
Toetsing:
De toetsing bestaat uit twee onderdelen:
- Een digitale schriftelijke toets met open en gesloten vragen over eigen vaardigheid en rekendidactiek
- Vijf didactische opdrachten die de student voorafgaand aan het tentamen thuis maakt en op tentamendatum inlevert in Blackboard.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie