Vak: Integrale lijn 2 Blik op de leerkracht credits: 15

Vakcode
PBVP23INT2
Naam
Integrale lijn 2 Blik op de leerkracht
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
L. van der Wulp
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Bekwaam in prof ontw - Portfolio assessment
  • Bekwaam in samenwerken - Portfolio assessment
  • Pedagogisch bekwaam - Portfolio assessment
  • Vakdidactisch bekwaam - Portfolio assessment
  • Vakinhoudelijk bekwaam - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Bij de integrale lijn (semester 2) wordt aan de volgende Programmaleeruitkomsten Propedeuse gewerkt.

1. De opleidingsbekwame leraar draagt bewust bij aan een veilige leeromgeving.
2. De opleidingsbekwame leraar past basale theoretische kennis over ontwikkelings- en pedagogische theorieën toe.
3. De opleidingsbekwame leraar voert pedagogische interventies uit op groepsniveau en als reactie op signalen vanuit leerlingen.
4. De opleidingsbekwame leraar handelt in de omgang met leerlingen en in zijn onderwijs naar de basisbehoeften van leerlingen.
5. De opleidingsbekwame leraar demonstreert de opgedane kennis en vaardigheden uit de vakgebieden van leerjaar 1.
6. De opleidingsbekwame leraar evalueert de samenstelling van onderwijs op kenmerken: samenhangend, betekenisvol en afstemming op de doelgroep.
7. De opleidingsbekwame leraar bereidt zijn onderwijs voor door selecteren van aangereikte werkvormen en materialen om de door anderen gestelde leerdoelen te realiseren.
8. De opleidingsbekwame leraar organiseert voor de groep als geheel niet-complexe onderwijsactiviteiten en voert deze uit.
9. De opleidingsbekwame leraar trekt conclusies over zijn onderwijs op basis van verzamelde gegevens over de ontwikkeling van de leerlingen.
10 De opleidingsbekwame leraar evalueert zijn professionele houding ten aanzien van zijn ontwikkeling als leraar.
11. De opleidingsbekwame leraar vergroot het onderzoekend vermogen om zijn eigen beroepspraktijk te begrijpen.
12. De opleidingsbekwame leraar werkt samen met medestudenten en opleiders ten behoeve van hun professionele ontwikkeling.
13. De opleidingsbekwame leraar werkt samen met de coach om het onderwijs af te stemmen op de leerlingen.
14. De opleidingsbekwame leraar onderzoekt hoe leraren opvoeders betrekken bij de ontwikkeling van leerlingen
15. De opleidingsbekwame leraar selecteert voorbeelden van het betrekken van externe leeromgevingen bij het stimuleren van de ontwikkeling van leerlingen

In de onderwijsdoelen wordt duidelijk hoe er aan welke PLUP wordt bijgedragen.
 

Inhoud

Bij de integrale lijn werk je in semester 2 aan drie onderdelen:
  1. Professionele identiteit en persoonlijke vorming
  2. Werkplekleren
  3. Integrale opdracht in projectgroepen
Verder is het Studieloopbaanprogramma (SLB) ook hierin geïntegreerd.

Je werkt aan de integrale lijn in je studieteam onder begeleiding van de studieteambegeleider.
In semester 2 staat kennismaken met de rol en taken van de leerkracht centraal.
In de integrale opdracht werk je samen met een groep van 4 à 5 studenten aan een opdracht vanuit een leerkrachtrol. Je organiseert als groep een themamiddag voor een basisschool. In de uitwerking staat de rol van de leerkracht centraal.
Studenten krijgen naast het werken aan de integrale opdracht en de persoonlijk identiteit ook begeleiding in het werken in het hoger onderwijs, het reilen en zeilen op de Hanze hogeschool en specifiek op de Pedagogische Academie. Ook is er ruimte voor individuele begeleiding en ondersteuning gericht op studiesucces.

Tijdens het hele semester is de student één dag in de week op een stageplek voor het werkplekleren.

Toetsing: bij de integrale lijn werk je aan een portfolio waarin je bewijsmaterialen verzamelt om aan te tonen dat je aan de leeruitkomsten voldoet. Het portfolio is basis voor de uiteindelijke toekenning van de EC's.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie