Vak: Integrale lijn 1 Blik op de leerling credits: 10

Vakcode
PBVP24INT1
Naam
Integrale lijn 1 Blik op de leerling
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
L. van der Wulp
Werkvormen
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • (Vak)didactisch handelen - Assessment
  • Onderzoekend handelen - Assessment
  • Pedagogisch handelen - Assessment
  • Professionele identititeit - Assessment
  • Vakinhoudelijke expertise - Assessment

Leeruitkomsten

Bij de integrale lijn (semester 1) wordt aan de volgende Propedeuse leeruitkomsten (PLUP's) gewerkt.
 
  1. De opleidingsbekwame leraar draagt bewust bij aan een veilige leeromgeving.
  2. De opleidingsbekwame leraar past basale theoretische kennis over ontwikkelings- en pedagogische theorieën toe.
  3. Nvt
  4.  De opleidingsbekwame leraar handelt in de omgang met leerlingen en in zijn onderwijs naar de basisbehoeften van leerlingen.
  5. De opleidingsbekwame leraar demonstreert de opgedane kennis en vaardigheden uit de vakgebieden van leerjaar 1.
  6. De opleidingsbekwame leraar evalueert de samenstelling van onderwijs op kenmerken: samenhangend, betekenisvol en afstemming op de doelgroep.
  7. . De opleidingsbekwame leraar bereidt zijn onderwijs voor door selecteren van aangereikte werkvormen en materialen om de door anderen gestelde leerdoelen te realiseren.
  8. Nvt
  9. Nvt
  10. De opleidingsbekwame leraar evalueert zijn professionele houding ten aanzien van zijn ontwikkeling als leraar.
  11. De opleidingsbekwame leraar vergroot het onderzoekend vermogen om zijn eigen beroepspraktijk te begrijpen.
  12. De opleidingsbekwame leraar werkt samen met medestudenten en opleiders ten behoeve van hun professionele ontwikkeling.
  13.  nvt
  14.  nvt
  15.  nvt

In de opdrachten en college-onderdelen wordt duidelijk hoe er aan welke PLUP wordt bijgedragen.
 

Inhoud

Bij de integrale lijn 1 in semester 1 staat kennismaking met de leerling in het basisonderwijs centraal. De student werkt aan de integrale lijn in een studieteam onder begeleiding van de studieteambegeleider.
Binnen de integrale lijn werken de studenten aan bewijsstukken die bijdragen aan de persoonlijke identiteit, professionele vaardigheden en de student voorbereiden op het werkplekleren in semester 2. Ook is er ruimte voor individuele begeleiding en ondersteuning gericht op het studiesucces, het werken in het hoger onderwijs, het reilen en zeilen op de Hanzehogeschool en specifiek op de Pedagogische Academie.
De studenten lopen een snuffelstage om kennis te maken met het werkveld.
In het proces van samenwerken en –leren is feedback een belangrijk element: feedback van de studieteambegeleider, medestudenten en/of docenten van de PA. De student voert tussentijds gesprekken met de studieteambegeleider en presenteert zijn werk in het studieteam om ontwikkeling aan te tonen. Aan het eind van het semester vindt er een eindgesprek op basis van een portfolio plaats waarna wordt bepaald of de student voldoende ontwikkeling heeft aangetoond.  
Met de voortgangstoets wordt de ontwikkeling ten aan zien van de landelijke kennisbases Lerarenopleiding basisonderwijs in kaart gebracht. In semester 1 is deze toets formatief.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie