Vak: PD1 De ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd. credits: 5

Vakcode
PBVP24PD1
Naam
PD1 De ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd.
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.M. Kloen-de Koning
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Blik op de leerling 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Blik op de leerling 2 - Opdracht

Leeruitkomsten

1.De student legt uit hoe het begrip veilig opgroeien wordt toegepast in de setting van de basisschool.
2. De student kan een beschrijving geven van ontwikkelingsfasen binnen verschillende ontwikkelingsgebieden.
3. De student past basale theoretische kennis over onderwijsconcepten en pedagogische theorieën toe in praktijkvoorbeelden.
4. De student past kennis over klassenmanagement toe in praktijkvoorbeelden.
5. De student kan de manier waarop talentenkracht bij kinderen wordt toegepast herkennen in praktijkvoorbeelden.
6. De student past de kennis over systemen rondom het opgroeien en leren van de leerling toe in praktijkvoorbeelden.

LOL1 Pedagogische handelen
LOL2 (Vak)didactisch handelen
LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
LOL4 Onderzoekend handelen
 

Inhoud

Pedagogiek en Didactiek 1 (PD1) gaat over de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden. Zo wordt er gekeken naar de fysieke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen in de voorschoolse periode tot de puberteit. Theoretische kennis over de ontwikkelingsfasen wordt toegepast in de opdracht ‘jouw eigen ontwikkeling’. Tijdens de colleges formuleer je aan de hand van de theorie interviewvragen die het uitgangspunt vormen voor een gesprek met je ouders/verzorgers over de eigen ontwikkeling. De bevindingen verwerk je in jouw eigen levensverhaal. Naast de ontwikkelingsgebieden leer je over de voorwaarden die nodig zijn voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen. Daarbij kijken we specifiek naar wat daarvoor nodig is in een klassensetting. Zo komt het pedagogisch en didactisch handelen aan bod.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie