Vak: Cliënten in het sociaal domein credits: 5

Vakcode
SJDB22CSD
Naam
Cliënten in het sociaal domein
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.J. Boeve
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Cliënten in het sociaal domein - Opdracht

Leeruitkomsten

Analyseren (niveau 2) 
- De student brengt van een afgebakende complexe sociaaljuridische praktijksituatie en/of een open probleemstelling de feiten in kaart, maakt daarbij een ordening op sociaaljuridische relevantie, formuleert van daaruit de (rechts)vragen, kan deze schriftelijk en/of mondeling beantwoorden en verantwoorden en plaatst de feiten waar nodig in een sociale, maatschappelijke, culturele en/of persoonlijke context. 

Beoordelen (niveau 3) 
- De student erkent de verschillende soorten belangen, zoals organisatorische, sociale, financiële en maatschappelijke, van meerdere betrokken partijen. 
- De student schakelt waar de eigen expertise tekortschiet die van andere professionals in om de belangen te kunnen wegen. 

Inhoud

In dit onderdeel staat het bevorderen van participatie in het sociaal domein centraal. Dat betekent dat jij jouw schriftelijke, mondelinge en onderzoekende vaardigheden in gaat zetten om cliënten te motiveren en te stimuleren tot actieve deelname aan het arbeidsproces of andere vormen van maatschappelijke participatie (vrijwilligerswerk). 
De toetsing van het onderdeel Cliënten Sociaal Domein bestaat uit de volgende onderdelen: 
- een arbeidsmarktanalyse 
- een activerend gesprek 
- een onderbouwd plan van aanpak 
Om de studiepunten (5EC) voor Cliënten Sociaal Domein te behalen, moet elk afzonderlijk onderdeel met een voldoende zijn beoordeeld. In dit onderdeel worden de competenties analyseren en beoordelen getoetst. 
In dit blok: 
- voer je een arbeidsmarktanalyse uit. Daarnaast onderzoek je hoe de gemeentelijke organisatie vorm en inhoud geeft aan participatiebevordering. Je onderzoekt hierbij ook de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen op dit proces. 
- voer je een activerend gesprek waarin je het plan van aanpak voor de cliënt toelicht en onderbouwt. De volgende onderdelen komen aan de orde: inzicht in het gedrag (psychologische achtergronden van gedrag van een cliënt, omgaan met gedrag van een cliënt, motivatietheorieën), omgaan met weerstand, gesprekstechnieken, gespreksopbouw, methodisch handelen. In de lessen oefen je met een acteur. 
- schrijf je een juridisch onderbouwd plan van aanpak voor een cliënt. In dit plan verwerk je relevante onderdelen uit de arbeidsmarktanalyse en het activerende gesprek. Informatie uit de arbeidsmarktanalyse en het activerende gesprek verwerk je in een rapportage voor het digitale systeem én vertaal je naar een klantgerichte rapportage in de vorm van een brief met daarin de gemaakte afspraken. De volgende onderdelen komen aan de orde: motiverend en begrijpelijk schrijven, formuleren, passend taalgebruik, structuur tekst, alineaopbouw, (juridisch) argumenteren, beoordelen en beslissen, rapporteren in digitale systemen en klantgericht schrijven. 

 

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies