Vak: Sociale wetenschap en vaardigheden 1 credits: 5
- Vakcode
- SJDB22SWV1
- Naam
- Sociale wetenschap en vaardigheden 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.R. Geldof
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Sociale wetenschap en vaardigheden (SW) - Opdracht
Leeruitkomsten
Begeleiden (niveau 2)
- De student verkent samen met de cliënt de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie.
- De student verkent samen met de cliënt de capaciteiten en mogelijkheden van de cliënt om deze situatie het hoofd te bieden.
- De student toont respect voor de cliënt en weet adequaat op weerstrevend gedrag te reageren; neemt verantwoordelijkheid voor de keuzes die hij hierin maakt en blijft in verbinding.
Conflict hanteren (niveau 1)
- De student benoemt de gezamenlijke en tegenstrijdige belangen van verschillende partijen.
- De student herkent verschillende stijlen van conflicthantering en hun effectiviteit.
- De student kent zijn/haar eigen conflictstijl.
Conflict hanteren (niveau 2)
- De student analyseert conflictsituaties met behulp van kennis en vaardigheden op het gebied van omgaan met agressie en weerstand, onderhandelingsstrategieën en/of mediation.
- De student intervenieert bij conflicten in afgebakende cases op basis van grondige analyse.
- De student verkent samen met de cliënt de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie.
- De student verkent samen met de cliënt de capaciteiten en mogelijkheden van de cliënt om deze situatie het hoofd te bieden.
- De student toont respect voor de cliënt en weet adequaat op weerstrevend gedrag te reageren; neemt verantwoordelijkheid voor de keuzes die hij hierin maakt en blijft in verbinding.
Conflict hanteren (niveau 1)
- De student benoemt de gezamenlijke en tegenstrijdige belangen van verschillende partijen.
- De student herkent verschillende stijlen van conflicthantering en hun effectiviteit.
- De student kent zijn/haar eigen conflictstijl.
Conflict hanteren (niveau 2)
- De student analyseert conflictsituaties met behulp van kennis en vaardigheden op het gebied van omgaan met agressie en weerstand, onderhandelingsstrategieën en/of mediation.
- De student intervenieert bij conflicten in afgebakende cases op basis van grondige analyse.
Inhoud
(dit blok is samengevoegd met blok 4 sociale wetenschap en vaardigheden)
De cursus sociale wetenschap en vaardigheden omvat 3 gebieden:
1 criminologische theorieën (blok 1)
2 kennis van de doelgroep (blok 1)
3 vaardigheden in gespreksvoering d.m.v. Motiverende Gespreksvoering (blok 2)
De criminologische theorieën worden onderverdeeld in de psychologische, economische/sociologische en bio-neurologische theorieën, waarmee een basis wordt gelegd voor de verklaringen van crimineel gedrag (in blok 1).
De kennis van de doelgroep richt zich voornamelijk op de meest voorkomende kenmerken van de doelgroep waarmee gewerkt wordt binnen het werkveld van DOZ, namelijk de psychopathologie, de verslaving en de LVB (in blok 1).
De vaardigheden in de gespreksvoering zijn gericht op het effectief communiceren met deze doelgroep d.m.v. training in de Motiverende Gespreksvoering (in blok 2).
De cursus sociale wetenschap en vaardigheden omvat 3 gebieden:
1 criminologische theorieën (blok 1)
2 kennis van de doelgroep (blok 1)
3 vaardigheden in gespreksvoering d.m.v. Motiverende Gespreksvoering (blok 2)
De criminologische theorieën worden onderverdeeld in de psychologische, economische/sociologische en bio-neurologische theorieën, waarmee een basis wordt gelegd voor de verklaringen van crimineel gedrag (in blok 1).
De kennis van de doelgroep richt zich voornamelijk op de meest voorkomende kenmerken van de doelgroep waarmee gewerkt wordt binnen het werkveld van DOZ, namelijk de psychopathologie, de verslaving en de LVB (in blok 1).
De vaardigheden in de gespreksvoering zijn gericht op het effectief communiceren met deze doelgroep d.m.v. training in de Motiverende Gespreksvoering (in blok 2).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Rechtenstudies