Vak: Bestuur en leiderschap credits: 5
- Vakcode
- SKVH22BLS
- Naam
- Bestuur en leiderschap
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.S.R. Lo-A-Njoe
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Individueel
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Bestuur en leiderschap - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Tijdens deze module verwerf je:
- inzicht in de bij sportbeleid betrokken (huidige en nieuwe) betrokken instanties en programma's op landelijk, provinciaal en lokaal niveau;
- kennis en inzicht over de ontwikkeling, organisatie en doorvertaling van sportbeleid en sportbestuur in Nederland;
- kennis en inzicht in leiderschapsstijlen en de ontwikkeling van leiderschap;
Inhoud
Je leert tijdens deze module hoe je een kritische morele analyse van bestuurlijke- en maatschappelijke vraagstukken en bestuurlijke keuzes in de sport kunt maken. Het gaat daarbij om een gedegen en navolgbare ethische redenatie & logica. Belangrijk is daarbij dat je in staat bent om je mening uit te stellen en eerst een systematische morele analyse te maken.
Daarbij gebruik en interpreteer je beschikbare informatie (data) en weet je gevonden bronnen op waarde te schatten. Immers; niet alles wat je op internet vindt is waar en niet elke mening is gebaseerd op feiten en argumenten. Je leert tevens hoe je na deze analyse op systematische en logisch-navolgbare wijze een steekhoudend betoog kunt opzetten over een sport-ethisch thema dat maatschappelijke actueel is. De handvatten voor deze systematische redenering worden tijdens de lessen aangeboden.
Met oog op de toetsing verdiep je je tijdens de module, vanuit het perspectief van een kritische sportprofessional, in een van de 6 aangeboden sport-ethische thema’s. Tijdens het toetsmoment schrijf je (offline) een kort essay over het gekozen sport-ethische thema in relatie tot een casus met vraagstuk die je bij aanvang van de toets ontvangt.
Je wordt beoordeeld op de mate waarin je je hebt verdiept in het ethische thema en zicht hebt op de diverse actoren en hun verantwoordelijkheden, feiten en waarden die een rol spelen in het vraagstuk. Daarnaast toetsen we of je in staat bent om met behulp van het stappenplan voor een moreel vraagstuk een systematisch en goed onderbouwd betoog te schrijven over het vraagstuk en de rol en verantwoordelijkheden die leidinggevenden en bestuurders hebben in het vraagstuk.
Daarbij gebruik en interpreteer je beschikbare informatie (data) en weet je gevonden bronnen op waarde te schatten. Immers; niet alles wat je op internet vindt is waar en niet elke mening is gebaseerd op feiten en argumenten. Je leert tevens hoe je na deze analyse op systematische en logisch-navolgbare wijze een steekhoudend betoog kunt opzetten over een sport-ethisch thema dat maatschappelijke actueel is. De handvatten voor deze systematische redenering worden tijdens de lessen aangeboden.
Met oog op de toetsing verdiep je je tijdens de module, vanuit het perspectief van een kritische sportprofessional, in een van de 6 aangeboden sport-ethische thema’s. Tijdens het toetsmoment schrijf je (offline) een kort essay over het gekozen sport-ethische thema in relatie tot een casus met vraagstuk die je bij aanvang van de toets ontvangt.
Je wordt beoordeeld op de mate waarin je je hebt verdiept in het ethische thema en zicht hebt op de diverse actoren en hun verantwoordelijkheden, feiten en waarden die een rol spelen in het vraagstuk. Daarnaast toetsen we of je in staat bent om met behulp van het stappenplan voor een moreel vraagstuk een systematisch en goed onderbouwd betoog te schrijven over het vraagstuk en de rol en verantwoordelijkheden die leidinggevenden en bestuurders hebben in het vraagstuk.
- Verplichte literatuur: Leiderschap in ontwikkeling (Goosens, T., 2022). 2 editie.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies