Vak: Outdoor & Sport Tourism credits: 5
- Vakcode
- SKVH22OST
- Naam
- Outdoor & Sport Tourism
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- P. Reimert
- Werkvormen
-
- Action learning
- Gastcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Projectonderwijs
- Stage internationaal
- Toetsen
-
- Outdoor & Sport Tourism - Performance assessment
Leeruitkomsten
- Uitleggen wat de maatschappelijke waarde is van outdoor en sporttoerisme;
- Door middel van voorbeelden toelichten welke positieve en negatieve impact outdoorconcepten kunnen hebben op de omgeving;
- Het toeristisch aanbod binnen een regio analyseren;
- Een onderscheidend outdoorconcept ontwikkelen om meer toeristen naar een specifieke regio te trekken;
- Een outdoorconcept positioneren ten opzichte van het bestaande toeristische aanbod in de regio;
- Een pilotversie van een outdoorconcept organiseren en managen.
Inhoud
Tijdens diverse werkcolleges en fieldtrips maak je kennis met de maatschappelijke waarde die gecreëerd wordt door organisaties die outdoorconcepten aanbieden aan toeristen. Bijzonder aandacht is er daarbij voor verschillende outdoor-bedrijfsconcepten en de relatie en de mogelijke positieve en negatieve impact op de omgeving van outdooractiviteiten.
Hoe kan met outdoorconcepten positief worden bijgedragen aan de sustainable development goals in een regio? We kijken daarbij op individueel niveau naar educatieve outdoorconcepten die deelnemers op een positieve manier in contact brengen met natuur en landschap en hen bewust maken van de waarde ervan (outdoor education en outdoor experiences). En we kijken op maatschappelijk niveau naar de manier waarop outdooractiviteiten op een duurzame wijze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een regio (sustainable outdoor tourism).
Geïnspireerd door het voorgaande ga je in groepen van maximaal 6 studenten aan de slag met de ontwikkeling, positionering en organisatie van een outdoorconcept dat bijdraagt aan de ontwikkeling van de regio Groeningen. Hiervoor begin je met een analyse van het bestaande aanbod. Tijdens het project leg je daarnaast contact met potentiële stakeholders en test je het prototype uit op locatie. Je presenteert tenslotte het outdoorconcept inclusief onderliggend (maatschappelijk) businessmodel tijdens een posterpresentatie aan potentiële stakeholders.
De werkcollege’s op het instituut worden afgewisseld met dagen ‘in het veld’ waarin de projectgroepen de regio kunnen verkennen, hun concept kunnen uittesten en met lokale stakeholders contact kunnen leggen.
Qua tijdsbesteding gaan we voor een periode van 8 lesweken uit van 4 uur werkcollege OF 4 uur in de regio per week, aangevuld met 4 tot 8 uur per week zelfstandig uitwerken van de opdrachten.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies