Vak: Social en Online Marketing credits: 5

Vakcode
SKVH22SOM
Naam
Social en Online Marketing
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
I. de Vries
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Social en Online Marketing - Professioneel product

Leeruitkomsten


De module Sociale- en online marketing heeft als doel om het gedrag van een individu, een groep en maatschappij als geheel op een positieve manier te beïnvloeden middels een (online) sociale marketingcampagne.


 

Inhoud

 
  1. Wat ga je leren?
In de keuzemodule Sociale en Online Marketing staan we uitvoerig stil bij een mix van sociale en online marketing concepten. Deze concepten worden ingezet om een maatschappelijke uitdaging in het domein van sport, bewegen en leefstijl te ontleden, het gedrag van een specifieke doelgroep te begrijpen, om vervolgens met een effectieve, samenhangende communicatieboodschap een eerste stap te maken richting het positief beïnvloeden van het gewenste gedrag bij deze doelgroep.  Denk aan maatschappelijke uitdagingen als inclusiviteit en diversiteit in de sport, bewegingsarmoede, gelijke kansen, grensoverschrijdend gedrag of respect voor de medemens.

Kijkend naar de kern van sociale marketing in relatie tot de inzet van online marketing kan dit als volgt worden samengevat: Sociale marketing heeft als doel het creëren van sociale waarde voor individu als maatschappij in geheel. Sociale marketing probeert marketingconcepten te ontwikkelen en te integreren met andere benaderingen om gedrag te beïnvloeden dat individuen en gemeenschappen ten goede komt voor het grotere sociale goed (iSMA, 2023). De rol van online marketing draagt hier bij aan het effectief communiceren van de sociale waarde en is onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Sociale marketing moet zeker niet verward worden met de inzet van sociale media. Dit zijn twee verschillende marketing concepten.
 
De onderdelen in deze keuzemodule:
 
In de keuzemodule Sociale marketing en Online marketing staan we stil bij beide marketingconcepten die samen moeten resulteren in een sociale marketing campagne. De principes van sociale marketing zijn leidend bij het ontwerpen van een passende campagne voor de aan te pakken maatschappelijke uitdaging. Online marketing is ondersteunend bij het inrichten van een succesvolle campagne.

De volgende kennis en vaardigheden zullen aanbod komen in de module:
 
  • Het sociale marketing concept en haar werkzame principes.
  • De acht benchmarkcriteria van sociale marketing om grip te krijgen op het beïnvloeden van gedrag.
  • De essentie van online marketing (Denk aan o.a. de marketingfunnel i.r.t. customer journey).
  • De basis van online marketingtechnieken (met o.a. email-, social-, content-, displaymarketing etc.)
  • De werking van het brein en het toepassen van de verleidingprincipes.
  • Het communicatieproces met focus op strategie, contentplanning, uitvoering en evaluatie.
  • Doelgroepanalyse o.b.v. sociale marketing, het creatieve concept, doelstellingen i.r.t. de marketingfunnel, contentplanning en creatie, de verleidingsprincipes, monitoren m.b.v. key performance indicators.
 
  1. Hoe wordt er getoetst?
De keuzemodule wordt getoetst aan de hand van een professioneel product. Jullie kiezen (naar eigen keuze) een maatschappelijke uitdaging in het domein van sport, bewegen en leefstijl waarop een adviesplan in de vorm van een sociale marketingcampagne wordt geschreven. Het adviesplan geeft een duidelijke en samenhangende onderbouwing van de gemaakte keuzes op basis van diverse (wetenschappelijke) bronnen. Het campagneplan is de praktische vertaling van de gemaakte keuzes en laat duidelijk zien hoe het gedrag van het individu, als maatschappij in haar geheel, aanzet tot veranderen. Tot slot lever je individueel een reflectie aan waarop je terugblikt op de geleerde lessen uit deze module. Alle drie de onderdelen bepalen het individuele eindcijfer voor deze module.
  1. Wat ga je doen?
De lessen bestaan uit ongeveer 7 weken met fysieke en (online) consult lessen. De fysieke lessen staan in het teken van het delen van de belangrijkste kennis van de keuzemodule. Het begrijpen en duiden staat hier centraal. De (online) consult lessen zijn een verlengstuk op de fysieke lessen en zoomen met name in op het toepassen van de kennis op een praktijkcasus. De (online) consult lessen zullen flexibel worden ingericht, waar de behoefte van de student (just-in-time) leidend is. Denk hier aan mogelijkheden tot consult, intervisie, extra duiding van de kennis etc. Naast de geplande lessen wordt er verwacht van de studenten dat zij zich vooraf hebben ingelezen in de theorie dat op de planning staat
  1. Wat is de tijdsinvestering?
De aanbevolen tijd om te besteden aan de module is minimaal 4 uur aan werkcolleges per week + de tijd buiten de werkcolleges om voor het onderzoeken, ontwerpen en onderbouwen van de zes stappen die leiden tot het professioneel product: Adviesplan sociale marketingcampagne.
  1. Welke literatuur is verplicht? 
Voor deze module dien je het boek Online Marketing: de essentie (EAN 9789043039338) aan te schaffen. Daarnaast werken wij zoveel mogelijk met actuele (wetenschappelijke) marketingartikelen en marketingblogs.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies