Vak: Psychologie van mens en maatschappij – gedragsveranderingscampagne credits: 30

Vakcode
TPDB24PSYMM
Naam
Psychologie van mens en maatschappij – gedragsveranderingscampagne
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Kors
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Portfolio-assessment - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

De student kan grotendeels zelfstandig en op methodologisch verantwoorde wijze kwantitatief onderzoek opzetten en uitvoeren om een gedragsveranderingscampagne te evalueren. Daarbij kan de student kwantitatieve gegevens verzamelen en analyseren en op basis daarvan een conclusie trekken en aanbevelingen doen voor de praktijk.

Professioneel werken (niveau B)
  • LO1-a gericht op samenwerking: De student raadpleegt anderen (binnen en buiten de groep) en deelt informatie, kennis en inzicht.
  • LO1-b ondernemende houding: De student is in staat aan te sluiten bij en af te stemmen op de wensen en verwachtingen van opdrachtgever en andere belangrijke stakeholders.
Psychologie van de mens en maatschappij Body of Knowledge
  • LO 2: De student onderbouwt de gedragsveranderingscampagne met diverse relevante concepten, modellen en perspectieven uit de theorie rondom het functioneren van de samenleving en daaraan gekoppelde maatschappelijke thema's, theorie op het gebied van onderzoek en theorie over het methodisch opzetten van gedragsveranderingscampagnes. 
Beïnvloeden van gedrag (niveau C)
De BaTP als beïnvloeder van gedrag analyseert, naar aanleiding van een vraag uit het werkveld om gedrag van individuen of groepen in positieve zin te veranderen, de achtergrond van de vraag en ontwerp een daarbij passende effectieve gedragsveranderingscampagne.
  • LO3: De BaTP concretiseert in gesprek met de opdrachtgever/ cliënt de vraag/ het probleem. Huidige en gewenste situatie zijn in concreet waarneembaar gedrag beschreven. Het is duidelijk welke factoren van invloed zijn op de huidige situatie en op welke factoren met de interventie invloed wordt uitgeoefend (visueel weergegeven in een procesmodel).
  • LO4: De BaTP zet op basis van informatie (van opdrachtgever/ cliënt) een interventie op en voert het uit. Methode van onderzoek is navolgbaar. Er is literatuuronderzoek gedaan naar (wetenschappelijke) artikelen en bestaande interventies + de maatschappelijke relevantie vormt onderdeel.
  • LO5: De BaTP gaat bij het ontwerpen van een gedragsveranderingscampagne methodisch te werk (volgt logische stappen). Methodiek is duidelijk beschreven en juist uitgevoerd (intervention mapping).
  • LO6: De student evalueert de campagne en doet aanbevelingen tot verbetering aan de opdrachtgever en/of stakeholders.
Praktijkgericht onderzoeken (niveau B)
De student leert grotendeels zelfstandig en op methodologisch verantwoorde wijze kwantitatief onderzoek op te zetten en uit te voeren om een gedragsveranderingscampagne te evalueren. Daarbij kan de student haar kwantitatieve gegevens verzamelen en analyseren en op basis daarvan een conclusie trekken en aanbevelingen doen voor de praktijk.
  • LO3: De student werkt na een verkennende literatuurstudie onder begeleiding een onderzoeksidee uit in een goed afgebakende en passende probleem- en doelstelling voor kwantitatief onderzoek.
  • LO4: De student stelt (rekening houdend met zijn sociaal maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheid) onder begeleiding een afgewogen, haalbaar en passend onderzoeksdesign op voor de evaluatie van een gedragsveranderingscampagne.
  • LO5: De student verzamelt onder begeleiding kwantitatieve data en verwerkt dit met een geschikt programma (zoals SPSS) ten behoeve van de evaluatie.
    De student analyseert en interpreteert onder begeleiding de verzamelde kwantitatieve gegevens op correcte wijze.
  • LO6: De student stelt op basis van het uitgevoerde onderzoek onder begeleiding een consistent rapport (in de vorm van een power point) met passende conclusies, een kritische reflectie op het design en passende aanbevelingen op.

Inhoud

De cursus Psychologie van mens en maatschappij - gedragsveranderingscampagne maakt onderdeel uit van het curriculum van Module 5 – Psychologie van mens en maatschappij - gedragsveranderingscampagne.

Bij Psychologie van mens en maatschappij ontwerp je een gedragsveranderingscampagne met als thema een maatschappelijk vraagstuk en je onderbouwt dit met gedegen onderzoek. Een maatschappelijk vraagstuk is een ongewenste situatie die door veel mensen in de maatschappij als problematisch wordt ervaren en waar nog geen oplossing voor is. Je voert de gedragsveranderingscampagne op professionele wijze uit en evalueert die met behulp van kwantitatief onderzoek. Met de maatschappelijke vraagstukken sluiten we in deze module nauw aan bij de door de Hanze benoemde maatschappelijke opdrachten: 1. versterking van een leefbaar en duurzaam Noord-Nederland, 2. Transitie naar een gezonde en actieve samenleving, 3. Energietransitie en circulariteit, duurzaamheid met en voor iedereen en 4. Digitale transformatie. 

De lesdagen zijn opgebouwd uit drie onderdelen. Het onderdeel Psychologische basiskennis rondom de mens en maatschappij krijg je in de vorm van interactieve inspiratiecolleges van diverse sprekers theorie aangeboden omtrent het functioneren van de samenleving en daaraan gekoppelde maatschappelijke thema's en fenomenen, theorie rondom het doen van onderzoek en theorie rondom het methodisch opzetten van gedragsveranderingscampagne. Bij het onderdeel vaardigheden oefen je met onderzoeksvaardigheden en de diverse stappen uit de interventiecyclus die toepast op het eigen gekozen maatschappelijke vraagstuk. Bij het onderdeel Professioneel werken neem je deel in leerteams waarin de voortgang en vraagstukken rondom het eigen beroepsproduct worden behandeld.

Je toont in deze module de competentie Beïnvloeden van gedrag aan op eindniveau door een maatschappelijk vraagstuk te analyseren, de vraag de concretiseren, een gedragsbeïnvloedingscampagne op te zetten, uit te voeren, te evalueren en te onderbouwen. De competentie Praktijkgericht onderzoeken wordt in deze module aangetoond op verdiepend niveau (niveau B) door literatuuronderzoek te doen, een onderzoeksdesign op te zetten en uit te voeren, een onderbouwde plan van aanpak schrijven voor de evaluatie van de gedragsbeïnvloedingscampagne, de kwantitatieve gegevens onder begeleiding analyseren en interpreteren, conclusies trekken en een onderzoeksrapportage opstellen met passende aanbevelingen.

Je verzamelt gedurende de module bewijsstukken waarmee de leeruitkomsten worden aangetoond en levert deze aan in een eindportfolio. Verplichte onderdelen worden in het beoordelingsformulier aangegeven.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies