Vak: Psychologie in praktijk – Gezondheidsvraagstuk 2.2A credits: 5

Vakcode
TPVB24GV22A
Naam
Psychologie in praktijk – Gezondheidsvraagstuk 2.2A
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Buwalda
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Opdracht (schriftelijk verslag) - Opdracht

Leeruitkomsten

De student voert binnen een semi-professionele context in het domein “Welzijn en Gezondheid” onder begeleiding (met een beperkte keuze uit instrumenten en met behulp van een aangereikt stappenplan) in een duo een diagnostisch onderzoek uit bij een externe cliënt, die een veranderbehoefte heeft op het gebied van Healthy Ageing / Healthy Working en beschrijft de conclusie uit het diagnostisch onderzoek en onderbouwing daarvan in een schriftelijk rapport gericht aan de cliënt (niveau B).    

 

  1. De student stelt als duo op basis van de intake en verdiepend literatuuronderzoek (waarbij kwalitatief goede Nederlandstalige en Engelstalige bronnen worden gebruik) een haalbare onderzoeksvraag/hulpvraag vast 

  1. De student stelt als duo op basis van de intake en verdiepend literatuuronderzoek bij de onderzoeksvraag/ hulpvraag passende veronderstellingen op. 

  1. De student maakt een keuze uit beschikbare (deels voorgeselecteerde) vragenlijsten en verantwoordt (deels individueel) hoe deze vragenlijsten bijdragen aan kunnen beantwoorden van de onderzoeksvraag/hulpvraag 

  1. De student onderbouwt in een duo hoe gekozen schalen en normgroepen bijdragen aan het beantwoorden van de onderzoeksvraag en wel of niet bevestigen van de veronderstellingen. 

  1. De student maakt, individueel, een plan voor een ethisch verantwoorde werkwijze omtrent het omgaan met de gegevens van de cliënt en de verkregen testresultaten 

  1. De student voert individueel een deel van de testafname uit en analyseert en interpreteert individueel, volgens de in de handleiding beschreven instructies, een deel van de verzamelde testresultaten 

  1. De student weegt als duo de testresultaten en verwerkt deze op logische wijze tot een beantwoording van de onderzoeksvraag  

  1. De student verwoordt als duo de conclusie en aanbevelingen in een schriftelijk rapport dat begrijpelijk is voor, en gericht aan de cliënt, en bruikbaar is voor een coachingsvervolgtraject 

  1. De student houdt zich individueel bij de testafname, het verwerken van de gegevens en bij de (schriftelijke) terugkoppeling aan de cliënt aan de geldende beroepscodes. 

Inhoud

In Psychologie in praktijk-Gezondheidsvraagstuk 2.2A voer je in een duo een diagnostisch onderzoek uit bij een onbekende cliënt met een veranderbehoefte op het gebied van (werk &) gezondheid. Je bereidt de bijeenkomsten zelfstandig voor door het lezen van de stof en het maken van voorbereidende opdrachten. In de verplichte bijeenkomsten leer je over geldende beroepscodes bij het opstellen, afnemen en rapporteren over een diagnostisch onderzoek bij een cliënt. Ook leer je hoe je een intake uitvoert en op basis daarvan de onderzoeksvraag/hulpvraag opstelt en veronderstellingen formuleert, die zich richten op het te veranderen gedrag. Je oefent hiermee tijdens de bijeenkomsten en past je werkwijze aan op basis van de feedback van de docent en je medestudenten. Vervolgens kies je onder begeleiding van de docent een selectie van instrumenten, die je verwerkt in een testopzet. Indien besloten wordt door de begeleidende docent een Go te geven voor deze opzet, neem je deze testen buiten de verplichte bijeenkomsten samen met je duopartner af bij je cliënt, waarbij je elk verantwoordelijk bent voor een evenredig deel van de testafname. Tijdens de bijeenkomsten leer je vervolgens hoe je de verzamelde informatie kan analyseren en interpreteren en kan verwerken in een conclusie een aanbevelingen die je in een schriftelijk rapport de cliënt, als sluitstuk van deze cursus, meegeeft.  

De 'Go' op de testopzet is onderdeel van de actieve participatie en is voorwaardelijk om aan de toetsting van de cursus deel te mogen nemen. Dit gezien het risico op relatieschade met externe kandidaten/betrokkenen en medestudenten.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies