Vak: Consument en recht credits: 5
- Vakcode
- XRDB23CSR
- Naam
- Consument en recht
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- E.W. Jeuring
- Werkvormen
-
- Action learning
- Individueel
- Onderwijs
- Opdracht
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Toetsen
-
- Consument en recht - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Belangen behartigen (niveau 2)
- De student herkent de verschillende belangen van betrokken partijen.
- De student vertaalt verschillende belangen naar juridische standpunten.
- De student zet relevante argumenten in binnen een civiele of bestuursrechtelijke procedure of een buitengerechtelijk geschil.
- De student herkent de verschillende belangen van betrokken partijen.
- De student vertaalt verschillende belangen naar juridische standpunten.
- De student zet relevante argumenten in binnen een civiele of bestuursrechtelijke procedure of een buitengerechtelijk geschil.
Inhoud
De student leert de belangrijkste aspecten van het consumentenrecht. Aan de hand van dossiers leert de student het consumentenrecht toepassen vanuit het perspectief van verschillende partijen. Denk hierbij aan koop op afstand, non-conformiteit en productaansprakelijkheid. De student analyseert een juridisch vraagstuk, weegt belangen af en zal per dossier een beargumenteerd standpunt moeten innemen. Gedurende de cursus maakt de student in groepsverband processtukken namens een eisende partij en een verwerende partij en schrijft de student in groepsverband een uitspraak van de Geschillencommissie. De kennis en vaardigheid van de student worden afgetoetst door middel van een opdracht: aan de hand van een dossier van de geschillencommissie zal de student de standpunten van de procespartijen analyseren en afwegen en een uitspraak schrijven.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Rechtenstudies