Vak: De Wetenschappelijke Cyclus credits: 10
- Vakcode
- BFVP22CYCLUS
- Naam
- De Wetenschappelijke Cyclus
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R. Wedema
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Projectonderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Beroepsproduct - Overige toetsing
- Wetenschapscommunicatie - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Deze module kent de volgende leeruitkomsten:
- Je formuleert toetsbare, relevante en haalbare onderzoeksvragen en vertaalt deze in verwachte uitkomsten (hypothesen).
Je ontwerpt een haalbaar experiment om een onderzoeksvraag te beantwoorden en legt dit vast in een protocol, met oog voor betrouwbaarheid (o.a. juiste controles), kwaliteitsborging en (privacy) wetgeving. Je voert dit experiment uit volgens protocol.
Je beoordeelt de kwaliteit van het experiment, de betrouwbaarheid van het protocol en ook van de verkregen data. Dit log je controleerbaar en reproduceerbaar.
Gebruikmakend van relevante data-visualisaties en statistische technieken voer je met de programmeertaal R een data-exploratie uit op verkregen of zelf verzamelde data.
Je onderscheidt verschillende bronnen van variatie in jouw meetwaardes en schat hun grootte met behulp van statistische methodes.
Je gebruikt je computersysteem efficiënt -indien relevant met git- om je onderzoeks-documenten en -data te beheren volgens in het vakgebied geldende standaarden.
Je geeft constructieve feedback op wetenschappelijke producten van anderen.
Je schrijft aan de hand van een template een paper volgens de wetenschappelijke standaarden.
Je evalueert je eigen functioneren en benoemt sterke punten en ontwikkelpunten.
Je selecteert relevante bronnen en kan de essentie ervan overdragen aan collega(-studenten).
DAS Competenties
| Competentie | Niveau (I-IV) en handelingsindicatoren |
| Onderzoeken | I |
| Experimenteren | II |
| Beheren | I |
| Adviseren | I |
| Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen | I |
| Projectmatig werken |
|
| Zelfsturing | I |
Inhoud
Vertegenwoordigde beroepstaken
• Onderzoek uitvoeren binnen het domein van de Life Sciences
• Een basale bio-informatica infrastructuur opzetten en beheren
Werkwijze
Je gaat in een klein groepje een onderzoek op een onderwerp naar eigen keuze uitvoeren – natuurlijk wel met bepaalde randvoorwaarden voor onderwerpkeuze en haalbaarheid. Zo moet het onderzoek binnen het domein van de levenswetenschappen vallen en binnen de duur van deze module uitgevoerd kunnen worden.
Aan de hand van dit onderzoek zal je de gehele wetenschappelijke cyclus doorlopen.
In de beginfase moet je je ook verdiepen in de programmeertaal R, met intensievere begeleiding in de vorm van workshops. Daarna ga je veel meer zelfstandig aan het werk, waarbij contact met de docent vooral de vorm heeft van werkoverleggen met de docent als coach.
Je leert over verschillende statistische methodes en visualisaties en hoe deze in code te implementeren. Je schrijft logs en rapportages in RMarkdown. In deze module zullen op verschillende momenten tussenresultaten uitgewisseld en bediscussieerd worden die je helpen om actief een kritische houding te ontwikkelen ten aanzien van gekozen onderzoeksvragen, protocollen, verkregen data, meetfouten, statistische methodes en visualisaties.
Natuurlijk moet je ook goed nadenken over het beheer van code/RMarkdown, data en protocollen in een gedeelde onderzoeksomgeving.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Life Science & Technology