Vak: Proces en Verandering credits: 30

Vakcode
BKDH25P&V
Naam
Proces en Verandering
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
P. van Dijk
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Eindgesprek - Eindgesprek
  • LOL 2 Onderzoeken - Opdracht
  • LOL 3 Ondernemende en innoverende houding tonen - Opdracht
  • LOL 4 Verbinden - Opdracht
  • LOL 5 Persoonlijk leiderschap tonen - Opdracht
  • LOL1 Bedrijfskundig handelen - Opdracht

Leeruitkomsten

LOL 1: Bedrijfskundig handelen
Niveau 2
Je analyseert bedrijfskundige vraagstukken met een gemiddelde tot hoge complexiteit in de context van de organisatie.
Daarbij maak je een keuze uit meerdere methoden en/of modellen.
Je exploreert met direct betrokkenen over mogelijke oorzaken en oplossingen en de daar uit voortvloeiende activiteiten, gebruikmakend van de kennis van die betrokkenen, zodat de kwaliteit van de diagnose en oplossingen worden verhoogd.

LOL 2: Onderzoeken
Niveau 2
Je verzamelt op een systematische wijze informatie over een praktijk-vraagstuk, inclusief belangen en behoeften van een of enkele stakeholders, zodat de (onder-zoeks)vraag achter de vraag kan worden achterhaald.
Je beantwoordt de vraag op basis van passende theorieën en zelf verworven onderzoeksdata, zodat het antwoord betrouwbaar, valide en bruikbaar is en zodanig dat je je werkwijze kunt verantwoorden en kritisch kunt beschouwen.

LOL 3: Ondernemende en innoverende houding tonen
Niveau 2
Je herkent en definieert trends in de omgeving van de organisatie en/of verander- of ontwikkelvraagstukken in de organisatie en bent in staat in samenwerking met stakeholders (in de organisatie) een eigen analyse hiervan te maken.
Je zet hiertoe interventies (werkvormen) in tijdens het verbeter- of innovatieproces.

LOL 4: Verbinden
Niveau 2
Je beschikt over communicatieve kennis en vaardigheden zodat je met medestudenten en op verschillende niveaus in een organisatie verbinden kunt maken om effectieve samenwerkingsvormen tot stand te laten komen en te onderhouden. Dit kan leiden tot het verkrijgen van informatie om effectieve en gedra-gen interventies te adviseren voor een bedrijfskundig vraagstuk. Hierbij is oog voor de impact voor de omgeving en de conflicterende belangen van de interventies.

LOL 5: Persoonlijk leiderschap tonen
Niveau 2
       Je reflecteert op je professionele ontwikkeling en op jouw persoonlijke waarden. Je blijft ook bij grotere of complexere opdrachten effectief en efficiënt. Je stuurt bij op basis van reflectie. Je past beroepscodes en professionele waarden toe in je handelen.

Inhoud

In het semester ‘Proces en Verandering’ bouw je een portfolio op met de opbrengsten van de onderdelen Verandermanagement, Procesmanagement en het onderdeel Professionele Ontwikkeling/Persoonlijke Vaardigheden. Aan de hand van dit portfolio voer je aan het einde van het semester een criteriumgericht interview (CGI).

Je leert in dit semester hoe je een gepland veranderingstraject kan identificeren, analyseren en hierop effectief kan adviseren binnen een bestaande organisatiecontext. De nadruk ligt op het begrijpen van de dynamiek van verandering en het toepassen van bewezen veranderkundige diagnosemodellen. Daarnaast ontwikkel je je vermogen om de impact van verandering op verschillende stakeholders te analyseren en om te gaan met mogelijke weerstand. Het doel is om je te equiperen met de kennis en vaardigheden om als toekomstig verandermanager een waardevolle bijdrage te leveren aan het succes van organisatieverandering. 

Daarnaast ga je werken met de A3 methode, een onderzoeksmethode waarmee je procesproblemen analyseert en oplost. De methode vertelt je hoe je dat doet.
Je gaat in je eigen organisatie helpen om een specifiek knelpunt op te lossen. Dit knelpunt moet gerelateerd zijn aan de prestatie van een specifiek proces binnen de organisatie. Dat kan zowel het hoofdproces zijn van de organisatie (gerelateerd aan de levering van producten of diensten) of een ondersteunend proces (bijvoorbeeld binnen HR of Financiën). Natuurlijk kan bij een complex of lang proces een onderdeel hiervan onderzocht worden. Wat belangrijk is in het (deel)proces, is dat je het prestatieprobleem zichtbaar en meetbaar kan maken, kan zoeken naar oorzaken en in samenspraak met het bedrijf kan zoeken naar geschikte oplossingen en indien wenselijk helpen om in te voeren.

Bij Professionele Ontwikkeling word je ondersteund bij je ontwikkeling als professional in het perspectief van de opleiding. Dit vindt plaats door onder andere workshops en trainingen over (persoonlijk) leiderschap, burgerschap, stressreductie en adviesvaardigheden. Ook het kunnen reflecteren speelt een belangrijke rol bij je ontwikkeling en is een integraal onderdeel van de opleiding. Deze onderdelen zorgen samen voor een stevige basis in je professionele en persoonlijke effectiviteit.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde