Vak: Duurzame Businessmodellen credits: 30

Vakcode
BKDP25DBM
Naam
Duurzame Businessmodellen
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
P. van Dijk
Werkvormen
  • Action learning
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Eindgesprek - Eindgesprek
  • LOL1 Bedrijfskundig handelen - Opdracht
  • LOL2 Onderzoeken - Opdracht
  • LOL3 Ondernemende en innoverende houding tonen - Opdracht
  • LOL4 Verbinden - Opdracht
  • LOL5 Persoonlijk leiderschap tonen - Opdracht

Leeruitkomsten

LOL 1: Bedrijfskundig handelen
Niveau 1
Je voert bedrijfskundige activiteiten uit met toepassing van een model en/of methode, op basis van een uitgevoerde analyse van een vraag.
Activiteiten zijn gericht op diagnose, ontwerp en uitvoering van bedrijfskundige vraagstukken met een lage complexiteit.
Je evalueert deze activiteit en de uitkomsten ervan, zodat gewerkt kan worden aan passende oplossingen.

LOL 2: Onderzoeken
Niveau 1
Je verzamelt op een systematische wijze informatie over een praktijkvraagstuk, inclusief belangen en behoeften van een of enkele stakeholders, zodat de (onder-zoeks)vraag achter de vraag kan worden achterhaald.
Je beantwoordt de vraag op basis van beperkt aantal passende theorieën en zelf verworven eenvoudige onderzoeksdata, zodat het antwoord betrouwbaar, valide en bruikbaar is en zodanig dat je je werkwijze kunt verantwoorden en kritisch kunt beschouwen.

LOL 3: Ondernemende en innoverende houding tonen
Niveau 1
Je herkent ontwikkelingen in de organisatie en trends in de omgeving van de organisatie en bent in staat om hier met medestudenten en betrokkenen in de organisatie een analyse van maken.

LOL 4: Verbinden
Niveau 1
Je werkt samen met medestudenten en partners in de praktijk.
Hierin laat je zien dat je ieders (kern)waarden en kwaliteiten herkent en erkent.
Je werkt gericht aan het opbouwen en onderhouden van relaties in je netwerk en benut deze voor je eigen doelen en ontwikkeling.
Je hebt daarbij oog voor verschillende belangen en mogelijk conflicten en gaat hier adequaat mee om. Je adviseert op basis van je kennis van de context.

LOL 5: Persoonlijk leiderschap tonen
Niveau 1
Je plant je eigen (studie)werk, stuurt het eigen leren en bent je bewust van je eigen sterke en zwakke punten.  
       Je evalueert je ontwikkeling door feedback op te halen en bedenkt oplossingen voor verbetering. Je koppelt je eigen (kern)waarden aan je handelingen en keuzes.

Inhoud

In semester 1 heb je een beeld gekregen van wat het vakgebied van een bedrijfskundige inhoudt. In semester 2 ga je de in semester 1 opgedane kennis en vaardigheden uitbreiden en toepassen op nieuwe contexten. Centrale thema van dit semester is duurzame business modellen.
Zo ga je je samen met medestudenten verdiepen in marketing op drie niveaus: de basis, strategische marketing-planning en online marketing. Je brengt in kaart welke kansen en uitdagingen er binnen je eigen organisatie of die van een medestudent spelen. Vervolgens ontwikkel je daarvoor praktische plannen en oplossingen. Je leert slimme keuzes maken rond doelgroepen, positionering en inzet van communicatiemiddelen. Met modellen en technieken en praktijkgericht onderzoek stel je een strategisch marketingplan op dat past bij de organisatie. Daarnaast ontdek je hoe je digitale middelen effectief inzet om klanten beter te bereiken en te behouden. Zo ervaar je direct hoe theorie werkt in de praktijk én hoe marketing concreet bijdraagt aan duurzame groei van organisaties. Verder ga je met behulp van het business model canvas een foto van een organisatie maken. Daarna ga je met behulp van het Triple Layered Business Model Canvas een organisatie analyseren op het gebied van duurzame strategieën. Ook ga je je verdiepen in meervoudige waardecreatie aan de hand van het Klaverblad model. Hierbij maak je wederom gebruik van praktijkgericht onderzoek.
Daarnaast werk je verder aan jouw ontwikkeling als professional in het perspectief van de opleiding. Dit vindt plaats door onder andere vaardighedenworkshops zoals effectief (schriftelijk) communiceren, workhappiness, stressreductie en morele bewust- en oordeelsvorming . Ook het kunnen reflecteren speelt een belangrijke rol bij je ontwikkeling en is een integraal onderdeel van dit semester. Hier besteden we aandacht aan door individuele (waarderende) coaching.
Gedurende het gehele semester werk je aan het behalen van de vijf leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (LOL’s) van de opleiding bedrijfskunde op niveau 1 binnen de context van het semester. Je bouwt hiermee een portfolio op met bewijslast, welke samen met het CGI de beoordeling vormt van jouw ontwikkeling op de vijf LOL's  in dit tweede semester van de propedeuse.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde