Vak: Businessmodel en organisatie credits: 5
- Vakcode
- CELB21BMO
- Naam
- Businessmodel en organisatie
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- W.H.T. Uitslag
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Businessmodel en organisatie - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Initiatief
- Doorzettingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Communicatief
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Commercieel bewustzijn
- Leiderschap
- Nieuwsgierigheid
- Kritisch denken
De student:
- Student kan een missie, visie en strategie opstellen voor een bedrijf/organisatie en vertaalt daarbij de missie, visie en strategie in meetbare doelstellingen
- Student leert een besturings- en kwaliteitssysteem (het INK-model en de Balanced Scorecard) op te zetten resp. aan te passen voor een bedrijf/organisatie.
- Student kan het Lean Canvas, het Business Model Canvas en het Scale-up Canvas ontwerpen en toepassen op een concrete bedrijfssituatie
- Student kent de businessmodelpatronen binnen de 3 bij leeruitkomst 3 genoemde canvassen en kan beargumenteerd aangeven welke van toepassing is per bedrijfssituatie
- Student kan op basis van het gekozen business model een keuze maken voor een bijpassend verdienmodel
- Student kan op basis van een veranderscan veranderideeën identificeren en formuleren die van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf/de organisatie
- Student kan veranderideeën accountable maken
- Student kan veranderideeën implementeren in een bedrijf/organisatie en de verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering waarbij student weet om te gaan met weerstanden tegen het veranderidee
- Student kan de toegevoegde waarde van veranderideeën pitchen.
- Student kan een verslag conform de eisen m.b.t. verslaglegging zoals beschreven in de BCN Voorschriften 12.0 schrijven.
Inhoud
Niveau:
Verdiepend
Verdiepend
Inhoud:
Bij dit vak leer je hoe de GAP-analyse werkt. Hoe zorg je ervoor dat de discrepantie tussen de huidige en de gewenste situatie verdwijnt. Voor de huidige situatie is het van belang om de prestaties van de onderneming te kunnen meten. Het INK-model en de BalanceScoreCard zijn hierbij behulpzaam. Het INK-model is een groeimodel, het laat zien wat je moet verbeteren (op basis van de veranderscan) om de gewenste situatie te kunnen bereiken en het laat zien hoe je dat kunt doen. De BalanceScorecard controleert of de prestaties van de onderneming aansluiten bij de strategische doelen om zo bedrijfsactiviteiten af te stemmen op de marketingstrategie. Uiteraard krijg je bij elke verandering die je wilt doorvoeren in de onderneming te maken met weerstanden onder de medewerkers, afnemers, stakeholders, etc.. Er wordt je geleerd hoe je deze weerstanden kunt weerleggen.
Daarnaast wordt aandacht geschonken aan bedrijfsmodellen. Een bedrijfsmodel wordt gebruikt om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te beheren. Ook bij bedrijfsveranderingen is een bedrijfsmodel een belangrijk hulpmiddel. De volgende bedrijfsmodellen worden besproken in de lessen: Lean Canvas, Business Model Canvas en Scale-up Canvas. Tot slot leer je welke verschillende verdienmodellen een onderneming allemaal kan toepassen om omzet te genereren.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Bij dit vak leer je hoe de GAP-analyse werkt. Hoe zorg je ervoor dat de discrepantie tussen de huidige en de gewenste situatie verdwijnt. Voor de huidige situatie is het van belang om de prestaties van de onderneming te kunnen meten. Het INK-model en de BalanceScoreCard zijn hierbij behulpzaam. Het INK-model is een groeimodel, het laat zien wat je moet verbeteren (op basis van de veranderscan) om de gewenste situatie te kunnen bereiken en het laat zien hoe je dat kunt doen. De BalanceScorecard controleert of de prestaties van de onderneming aansluiten bij de strategische doelen om zo bedrijfsactiviteiten af te stemmen op de marketingstrategie. Uiteraard krijg je bij elke verandering die je wilt doorvoeren in de onderneming te maken met weerstanden onder de medewerkers, afnemers, stakeholders, etc.. Er wordt je geleerd hoe je deze weerstanden kunt weerleggen.
Daarnaast wordt aandacht geschonken aan bedrijfsmodellen. Een bedrijfsmodel wordt gebruikt om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te beheren. Ook bij bedrijfsveranderingen is een bedrijfsmodel een belangrijk hulpmiddel. De volgende bedrijfsmodellen worden besproken in de lessen: Lean Canvas, Business Model Canvas en Scale-up Canvas. Tot slot leer je welke verschillende verdienmodellen een onderneming allemaal kan toepassen om omzet te genereren.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance