Vak: Leiderschap en cultuur credits: 5
- Vakcode
- CELB23LSC
- Naam
- Leiderschap en cultuur
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Hoeksma
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Leiderschap en cultuur - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
Dit vak zal in studiejaar 2023-2024 voor het eerst worden aangeboden en is op dit moment in ontwikkeling. De leeruitkomsten van dit vak zullen voor de start op Blackboard verschijnen.
Leeruitkomsten Leiderschap en Cultuur
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Initiatief
- Doorzettingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Communicatief
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Commercieel bewustzijn
- Leiderschap
- Nieuwsgierigheid
- Kritisch denken
Dit vak zal in studiejaar 2023-2024 voor het eerst worden aangeboden en is op dit moment in ontwikkeling. De leeruitkomsten van dit vak zullen voor de start op Blackboard verschijnen.
Leeruitkomsten Leiderschap en Cultuur
- Leerdoelen omtrent het onderwerp Cultuur:
- De student kent de vijf cultuurdimensies van de heren Hofstede (2016) en weet deze dimensies te herkennen in zijn evenement.
- De student weet het Ui-model van Geert Hofstede (2016) toe te passen en uit te zetten in zijn organisatie, om de organisatiecultuur te beschrijven.
- De student kan de test omtrent Cultuurtypologieën Handy (1993) uitzetten in zijn eigen werkomgeving en de data verwerken tot een leesbare analyse die voldoet aan de voorschriften BCN rapporteren.
- Leerdoelen omtrent het onderwerp Leiderschap:
- De student kan beschrijven wat Leiderschap is volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student kan beschrijven wat leiderschapseigenschappen zijn volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student kan beschrijven wat een leider doet, volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student weet wat zelfsturende teams zijn en hoe deze werken, volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student kent het begrip ‘moreel leiderschap’, volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student kent het begrip ‘persoonlijk leiderschap’, volgens Goossens T. Leiderschap; een gids. 2022.
- De student legt uit welke stijlen van leidinggeven kunnen worden onderscheiden, in zijn eigen werkomgeving en wat zijn eigen natuurlijke leiderschapsstijl is.
- De student kent de zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Covey, 2010)
- De student kent het model van Situationeel leidinggeven (Hersey, 2009) en heeft inzicht in de waarde hiervan.
- De student ervaart zijn stijl van leidinggeven door het organiseren van een evenement in zijn werkomgeving.
- De student geeft op resultaatgerichte wijze leiding aan een evenement.
- De student kan reflecteren op successen en flops tijdens het evenement.
Inhoud
Niveau:
Gevorderd
Inhoud: Opdrachtomschrijving ‘Het organiseren van een evenement’.
Behorende bij CE Duaal, SEM3. (Cursuscode CELB22LSC)
De student organiseert een evenement in de eigen werkomgeving. Dit evenement dient een commercieel thema te hebben, waarbij bezoekers fysiek aanwezig zijn.
Je zet jouw leiderschapskwaliteiten in en past de theorie toe die in de colleges behandeld wordt met als doel om een hoge bezoekerstevredenheid te behalen. De kwaliteit van je evenement telt!
Bij aanvang van het semester brainstorm je met je medestudenten om tot een aantal mogelijke onderwerpen te komen. Vervolgens zet je je onderzoeksvaardigheden in, om tot een definitieve keuze voor het onderwerp te komen.
Uiterlijk vier weken na aanvang van het semester lever je een voorstel voor een onderwerp en een plan van aanpak in bij de begeleidende docenten voor akkoord en een GO om verder te gaan.
Verslaglegging en bewijslast:
Denk bijvoorbeeld aan TED-talks, onsite training/workshop, open dag, VIP-avond, netwerkbijeenkomst enz.
Het evenement moet een informatief en/of commercieel karakter hebben. Een vrijdagmiddagborrel is niet interessant genoeg.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Gevorderd
Inhoud: Opdrachtomschrijving ‘Het organiseren van een evenement’.
Behorende bij CE Duaal, SEM3. (Cursuscode CELB22LSC)
De student organiseert een evenement in de eigen werkomgeving. Dit evenement dient een commercieel thema te hebben, waarbij bezoekers fysiek aanwezig zijn.
Je zet jouw leiderschapskwaliteiten in en past de theorie toe die in de colleges behandeld wordt met als doel om een hoge bezoekerstevredenheid te behalen. De kwaliteit van je evenement telt!
Bij aanvang van het semester brainstorm je met je medestudenten om tot een aantal mogelijke onderwerpen te komen. Vervolgens zet je je onderzoeksvaardigheden in, om tot een definitieve keuze voor het onderwerp te komen.
Uiterlijk vier weken na aanvang van het semester lever je een voorstel voor een onderwerp en een plan van aanpak in bij de begeleidende docenten voor akkoord en een GO om verder te gaan.
Verslaglegging en bewijslast:
- Maak een analyse. Hierin beschrijf je:
- Omtrent ‘leiderschap’; een evaluatie na afloop van het evenement waarin je reflecteert op je leiderschapskwaliteiten tijdens het proces van de organisatie;
- Omtrent ‘cultuur’ het effect van de heersende cultuur in jouw organisatie op het evenement.
- De gemeten de bezoekerstevredenheid na afloop van het evenement en kom je met een waardering in een cijfer.
- Maak opnames van het evenement als bewijslast.
Denk bijvoorbeeld aan TED-talks, onsite training/workshop, open dag, VIP-avond, netwerkbijeenkomst enz.
Het evenement moet een informatief en/of commercieel karakter hebben. Een vrijdagmiddagborrel is niet interessant genoeg.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance