Vak: Groepsopdracht Marktanalyse credits: 10
- Vakcode
- CELP25GOM
- Naam
- Groepsopdracht Marktanalyse
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R.H. Peeks
- Werkvormen
-
- Individueel
- Toetsen
-
- Groepsopdracht Marktanalyse - Overige toetsing
Leeruitkomsten
- De markt afbakenen waarop de organisatie actief is en een kwantificering van de markt weergeven
- Een (externe) analyse maken van de meso- en macro-omgeving
- Concurrenten identificeren en hun sterkten en zwakten benoemen
- Op zinvolle wijze product/markt combinaties aangeven, klantsegmenten identificeren en klantbehoeften aangeven
- Uitleggen hoe bedrijven doelgroepen kiezen en hoe zij hun marktbewerkingsstrategie formuleren
- Uitleggen hoe bedrijven hun producten en merken kunnen positioneren om een concurrentievoordeel op de markt te kunnen behalen
- Het onderzoeken van de ervaringen en tevredenheid van de klanten van het bedrijf
- Het in kaart brengen van de customer journey
- Een leesbare en ter zake doende rapportage opstellen van het gedane onderzoek welke voldoet aan de BCN-regels
- Het geven van een presentatie in de Engelse taal over de opdracht waarbij overtuigingskracht en taalvaardigheid van het Engels wordt aangetoond.
Inhoud
De groepsopdracht Marktanalyse bestaat uit het doen van marktonderzoek naar de externe omgeving van een bedrijf waar een van de groepsleden werkzaam is. Eerste blok: Deskresearch, marco- en meso-omgeving. Tweede blok: klantenonderzoek d.m.v. een enquĂȘte en/of interviews.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance